United Brains: Kennis onderwijsinstellingen gemakkelijk toegankelijk

Marktonderzoek, communicatieplannen, businessplannen, juridisch advies of procesoptimalisatie. Het is een kleine greep uit de grote hoeveelheid opdrachten die bedrijven en instellingen via United Brains Midden-Brabant kunnen laten uitvoeren. Dit kennisportaal van de hogescholen Avans en Fontys, ROC Tilburg en Tilburg University is speciaal opgericht om organisaties toegang te geven tot de grote hoeveelheid nuttige kennis die er bij de regionale onderwijsinstellingen te halen valt.


Uitgave: Nov-Dec 2011
Thema’s: Onderwijs Kennis

“United Brains Midden-Brabant wil het bedrijven en instellingen vooral gemakkelijk maken”, zegt Arjaan Stapert van Avans. Samen met Olivier Verstappen (Fontys), Arno van Renswouw (ROC Tilburg) en Frank Klaassen (Tilburg University) maakt hij deel uit van het team accountmanagers. “Organisaties hoeven niet zelf te zoeken naar een deskundige die hun vraag kan beantwoorden. Ze kunnen hem stellen via het formulier op www.unitedbrainsmb.nl.” “Dan komen wij in actie”, vervolgt Olivier Verstappen. “Meestal hebben we een voorgesprek met de vragensteller; daarna komt de vraag op de agenda van ons overleg. Daar bepalen we welke instelling het probleem het beste kan oplossen: als er onderzoek voor nodig is, komt de universiteit in beeld; is een praktische insteek beter, dan kijken we binnen het ROC. Combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk. Zo hebben studenten werktuigbouwkunde van Fontys een bestratingsmachine ontwikkeld en hebben ROC studenten een prototype gebouwd.” “Dankzij ons grote netwerk, kunnen we snel en gericht zoeken naar een geschikte deskundige”, vertelt Frank Klaassen. “Wanneer die gevonden is, bewaken we het project tot de vraag beantwoord is. Als we zelf niet kunnen helpen, verwijzen we door. Wie een vraag stelt, krijgt dus altijd antwoord.”

Kosten
Ten slotte: wat kost United Brains Midden-Brabant? Arno van Renswouw: “Een vraag stellen kost niets. Het zoeken naar een stagiaire of onderzoeker evenmin. Het uitvoeren van een opdracht is niet altijd gratis. Het hangt van de opdracht en deadline af. Als er kosten aan verbonden zijn, maken we een offerte. Het is aan de vragensteller om die te accepteren. De ervaring leert wel dat organisaties regelmatig terugkomen als ze eenmaal hun weg gevonden hebben naar de kennis van onderwijsinstellingen.”

< Alle thema's