ZZZ innovation: Ik ben van vele markten thuis

Een productassortiment vergt voortdurend onderhoud en vernieuwing om sterk te staan in de markt. ZZZ innovation draagt niet alleen hier zorg voor, maar neemt het hele design management voor haar rekening.


Uitgave: Nov-Dec 2011
Thema’s: Zakelijke dienstverlening Marketing Adviesbureau

Toen Mariluz Fernández Pérez (49) Industrieel Ontwerpen ging studeren in Delft, koesterde ze een concrete droom: aan de slag gaan met haar technische, organisatorische én creatieve kwaliteiten. Na jarenlange binnen- en buitenlandse bedrijfservaring in diverse lifestyle markten en de zeer hoogtechnologische automotive branche, richtte ze bijna vijf jaar geleden ZZZ innovation op. “Hierin komen al mijn skills en passies bijeen, van waaruit en waarmee ik bedrijven adviseer en ondersteun”, legt de zakenvrouw met Spaanse roots uit. ZZZ innovation is gespecialiseerd in productrange vernieuwing en weet perfect hoe je die kunt organiseren en verankeren in een bedrijf. Deze dienst bestrijkt een groot deel van het werkgebied van de marketingmanager, productmanager en productdevelopment manager tegelijk. Activiteiten die in nauwe relatie staan tot het merk dat op deze effi ciënte wijze optimaal versterkt kan worden.

Focus
Het design management adviesbureau uit Goirle vernieuwt productranges, ontwikkelt concepten voor bedrijven en zorgt ervoor dat het product ook aantrekkelijk blijft binnen de markt waarin geopereerd wordt. Volgens Fernández is dit niet alleen een kwestie van vormgeving. “Op de hoogte zijn en het benutten van ontwikkelingen in de keten van productie, distributie en verkoop en van trends bij eindgebruikers, dat vormt de basis”, benadrukt ze. “Vervolgens is het van belang vast te stellen wat de sterke en minder sterke punten van het bedrijf en haar productranges zijn in de ogen van business to business afnemers en eindgebruikers. Aan de identiteit en het productaanbod van een bedrijf kun je met deze inzichten verder bouwen in de wetenschap waar het in de toekomst naar toe wil, maar vooral naartoe kán. Sommige bedrijven weten dat niet of zijn die focus in de loop van de tijd kwijtgeraakt. Samen halen we de waarden weer naar boven en maken we ze sterker.”

pag 15 ZZZ
Directietafel

Fernández ervaart regelmatig dat bedrijven te weinig zicht in hun eigen markt hebben. Enerzijds begrijpt ze dit maar al te goed, vooral wat de kleinere ondernemingen betreft. “Zij hebben de luxe niet die multinationals als bijvoorbeeld Philips en Apple wel hebben”, licht Fernández toe. “Een specifieke marketingafdeling met specialisten die bekwaam zijn in de wereld van marketing en designmanagement die zich daar full time op kunnen richten. Maar anderzijds is het onacceptabel om bepaalde trends en ontwikkelingen te missen die je business kunnen veranderen. Hetzelfde geldt voor productontwikkeling en management. Vaak doet de directeur van een kleiner bedrijf dit - naast al zijn dagelijkse verantwoordelijkheden - erbij en vindt productontwikkeling ad hoc plaats met onvoldoende creativiteit, beleid en structuur. Ik neem dit pakket geheel of gedeeltelijk uit handen en bied design management aan dat vandaag de dag (inclusief marketing) op strategisch en tactisch niveau thuishoort aan de directietafel. Design management integreert productbeleving en communicatie in de strategie van een bedrijf. Je zou me kunnen zien als rechterhand van de directeur. Iemand die de boel mede overziet, creatief en organisatorisch inhoud geeft, regelt en bewaakt. Dit alles ten behoeve van productrangeverbetering en merkbeleving bij klanten.”

Effectief
Productontwikkelaars en designers zijn er genoeg, maar zij richten zich doorgaans alleen op het product. Structuur bieden en vaardigheden aanleren in het vernieuwen van het productassortiment en dit binnen het bedrijf goed op de agenda weten te zetten is heel iets anders. Dit is het coachende en organisatorische aspect waarmee ZZZ innovation zich onderscheidt van andere bureaus en echte toegevoegde waarde voor de organisatie biedt. “Wat vroeger als twee verschillende disciplines werd gezien, productontwikkeling en marketing enerzijds plus merk en communicatie anderzijds, wordt bij ZZZ innovation samengepakt”, legt Fernández uit die zichzelf ‘regisseur van vernieuwing’ noemt. “Dit is design management. Veel effi ciënter en overzichtelijker. In die zin ervaar ik tot mijn grote genoegen geen concurrentie. Met deze diensten in één pakket worden bedrijven ontlast zodat iedereen zich operationeel op de werkvloer bezig kan blijven houden met waar hij of zij van huis uit goed in is.”

Rode draad
Fernández huurt regelmatig mensen in namens de klant. Ze beschikt over een netwerk van bijvoorbeeld productdesigners, grafisch vormgevers, fotografen en stylisten: “Uiteindelijk is mijn doel niet om me onmisbaar te maken in een bedrijf, maar om m’n werk op een dag volledig of deels los te kunnen laten omdat ik overbodig ben geworden. Ik ben er trots op als ik zie dat ik mijn kennis zodanig heb kunnen overbrengen binnen de verschillende lagen van een bedrijf dat mijn expertise niet meer nodig is en zij zonder mij weer verder kunnen.” Van de automotive branche van General Electrics Plastics tot aan die van tuinmeubelen van Haans, de tassen en koffers van Delsey, kantoorstoelen van HÄG, consumentenelektronica van NetOnNet en de bedden van Pullman; ZZZ innovation is van vele markten thuis. Maar de rode draad ligt duidelijk in de duurzame gebruiksgoederen. Ook heeft Fernández binnen haar vakgebied in-company trainingen gegeven aan sales- en productteams in landen binnen en buiten Europa. De taal is voor haar geen probleem, ze spreekt er namelijk vijf. Haar vrouwelijke kant ervaart zijzelf als een groot voordeel. “Ik ben ingenieur, kostwinner en werk vaak als enige vrouw tussen mannen”, stelt Fernández. “Tegelijkertijd ben ik huisvrouw, moeder en gevoelig voor trends en esthetiek. Deze combi van mannelijke en vrouwelijke kanten vormt een sterke mix binnen mijn werk. Het maakt mijn werk compleet.”

< Alle thema's