Het lijkt wel een familie daar in Udenhout. Met 240 medewerkers ofwel ‘hopjes’ kenmerkt het reilen en zeilen binnen het bedrijf zich door een heldere bedrijfscultuur. Zo kun je als sollicitant of medewerker wel de juiste diploma’s hebben, maar zijn je sociale vaardigheden minstens zo belangrijk. Als ‘hopje’ werk je in een van de 25 teams van het bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrotechniek en industriële automatisering voor bedrijven en overheidsinstellingen.
Organisatie
Henny de Haas (50), sinds 1999 in dienst en vroeger ooit begonnen als elektromonteur, legt uit wat hij onder een hopje verstaat. Hij vindt het belangrijk dat alle medewerkers van het bedrijf - dat in Brabant tot een van de grootste op het gebied van elektrotechniek behoort met een jaaromzet van 29,7 miljoen euro - zich aan de bedrijfsfilosofie conformeren. 'Een organisatie moet voorspelbaar zijn, dan heb je ook veel minder regels nodig', zegt De Haas die in 2001 algemeen directeur werd. 'Dat betekent dat wij mensen selecteren die in ons bedrijf passen. Het herkennen van talent, daar gaat het om. Op alle posities moeten medewerkers coachend en inspirerend zijn. We werken in een cultuur waar mensen zichzelf en elkaar motiveren.'
Competenties
In de praktijk houdt dat in dat een toekomstige medewerker naast alle vereiste competenties een hopje moet zijn. Verwijzend naar de naam van het bedrijf is het een verzamelterm voor een groot aantal eigenschappen en vaardigheden die een persoon volgens De Haas tot een modelmedewerker maken. Zo is hij sociaal, betrokken, enthousiast, collegiaal, gedreven, inspirerend, meedenkend en probleemoplossend. In het geval van een leidinggevende moet hij bovendien te allen tijde het belang van Hoppenbrouwers boven het belang van zijn team zetten. 'We zijn geen eenmansbedrijf', benadrukt De Haas met klem. 'Egoïstisch gedrag kunnen we niet gebruiken. Een leidinggevende draagt bij aan het succes van medecollega’s. Komen ze er samen niet uit, dan is dit van invloed op hun beoordeling. Een hopje zorgt namelijk voor een oplossing. Teams rapporteren overigens rechtstreeks aan de directie, wij werken niet met managers.'
Verbeteren
Deze directie, waar Marcel de Boer en Corné de Meijer ook toe behoren, bemoeit zich zo min mogelijk met details. 'Ik ben de baas, maar speel niet de baas', legt De Haas uit. 'Ik probeer coachend te zijn, daar hebben mensen meer aan. Wie macht gebruiken moet, is bij voorhand al machteloos. Geboren leiders bestaan in mijn ogen niet, maar sommige mensen bezitten leiderscapaciteiten. Dat is een groeiproces. Ik ben zelf een optimist, houd van simpel denken en doen, ben creatief en energiek. Ik wil uitdragen waar ik in geloof en dat vervolgens verbeteren. Maar grotendeels streef ik naar tevreden medewerkers.'
Interactie
Door de enorme groei was er behoefte aan uitbreiding van het huidige pand. Naast het bestaande gedeelte werd een nieuw pand gebouwd, met elkaar verbonden door een netwerkplein. Het nieuwe gebouw van maar liefst 3000 m² ontworpen door Van Oers Weijers Architecten biedt de mogelijkheid tot nog meer interactie op de werkvloer. 'De koppeling tussen de nieuwbouw en de bestaande bouw vormt letterlijk en figuurlijk de verbinding. Dit gebied, ‘het netwerkplein’, is zo ontworpen dat het als vanzelf een verbinding creëert voor medewerkers, klanten, leveranciers en andere bezoekers,' legt De Haas enthousiast uit. 'Met werkplekken, lounge zitjes en een grote werkplaats aan de voorkant. Ons ambacht mag onmiddellijk bij binnenkomst zichtbaar zijn, want daar zijn we juist trots op. Inspiratie begint bij de voordeur.' De uitbreiding die voor zo’n 100 extra arbeidsplaatsen zorgt, onderstreept waar Hoppenbrouwers in gelooft: transparantie, communicatie en dynamiek.
Trots
Al bijna 15 jaar gaat Henny de Haas gedreven naar zijn werk. Hij is creatief, experimenteert graag met ideeën en daagt de medewerkers uit dit ook te doen. De Haas: 'Onze medewerkers krijgen alle ruimte om te groeien. Sommigen komen net van school, maar zijn tien jaar later projectleider. Dat maakt me trots. We besteden veel aandacht aan medewerkerstevredenheid. Tevreden medewerkers zorgen immers voor tevreden klanten.'