Ondernemen met Visie: Bas van Tilburg

Kom bij hem niet aan met slappe verkooppraatjes. Maar bezieling is altijd welkom. Bas van Tilburg over andere vormen van winst.


Uitgave: Nov-Dec 2012
Thema’s: Interieur Detailhandel Ondernemen met visie

CVT bestaat 75 jaar. Het was zijn opa die de doe-het-zelf zaak in 1937 begon. Terwijl andere zelfstandigen uit de branche verdwenen of zijn opgegaan in grote bouwmarkten, zit de winkel aan het Lieve Vrouweplein er nog steeds. 'Dankzij onze medewerkers', zegt Bas van Tilburg die samen met zijn broer Jeroen verantwoordelijk is voor vele activiteiten binnen de familieholding. 'Onze kracht is vakmanschap en service. Toen en nu. Alleen dat houdt een serieus bedrijf vandaag de dag nog overeind. Ik hoef niet de allergrootste te zijn, maar ik streef er wel naar om de allerbeste te zijn.'

Boven verwachting
Daarom verwacht hij van de verkoopmedewerkers binnen zijn keuken- en interieurzaak meer dan een slap verkooppraatje. Hij stimuleert hen om creatief te zijn en hun fantasie te gebruiken. 'Klanten staan open voor goede ideeën en verrassende combinaties', weet de derde generatie van het familiebedrijf. 'Ze denken vaak in plaatjes, kunnen inspiratie goed gebruiken. Zo leuk om ze naar huis te zien gaan met een product dat geheel boven hun verwachting is en toch beantwoordt aan hun wensen. Alleen de deur voor ze openhouden is niet meer genoeg.' Zo biedt CVT vier hoogwaardige keukenmerken onder één dak op drie vestigingen voor nog meer keuze aan klanten, aannemers en projectontwikkelaars. Vrij uitzonderlijk, zo’n exclusiviteitrecht. Maar Van Tilburg wil geen nee verkopen. 'Wie roept dat hij zijn klanten optimaal wil bedienen, moet daar een visie voor ontwikkelen en die uitdragen', vindt hij. 'Loze kreten maken je ongeloofwaardig.'

Verschil
Drie maanden geleden ontving de rasechte Tilburger een gemeentelijke onderscheiding voor zijn jarenlange inzet voor Stichting Levenslied. Ook verzamelde hij in samenwerking met andere bedrijven een aanzienlijk bedrag voor Inloophuis Midden Brabant, een nieuwe organisatie voor mensen die met kanker te maken hebben. Verder sponsort hij veel sport- en recreatieclubs. Van Tilburg staat duidelijk in dienst van meer dan alleen z’n klanten. 'Een stukje maatschappelijke betrokkenheid is niet verkeerd', vindt hij. 'Het houdt je scherp en geeft je de mogelijkheid tot anticiperen. Contact met je omgeving is belangrijk. Je moet toch weten wat er speelt, want in diezelfde omgeving bevinden zich ook je klanten en relaties. Los daarvan is het gewoon fijn om bij te dragen aan iets waar je achter staat. Als je dat verschil kunt maken, waarom niet?'

Mensenmens
‘Onstuimig’ noemt Bas zichzelf als hij terugkijkt. Nog steeds is hij erg ondernemend, maar hij gaat er nu anders mee om. 'Ho, ik ben nu niet ineens roomser dan de paus', roept hij lachend. 'En het is ook niet zo dat ik geen spontane zetten meer doe of me krampachtig in zit te houden, gelukkig niet zeg. Maar mijn energie is meer gekanaliseerd en mijn doelstellingen en prioriteiten zijn duidelijker. Wat ik doe heeft meer betekenis gekregen. Inhoud. Wat ik ook ervaar is dat je terugkrijgt wat je anderen gunt. Het geeft voldoening als je inzet en betrokkenheid gewaardeerd worden. Dat is winst. Ik doe het er niet om, maar ik ben nu eenmaal een mensenmens. Altijd geweest. Het is die verbinding met mensen die me enthousiasmeert. Zowel in mijn werk als daarbuiten.'

Balans
Als je de dingen met passie doet, komen ze aan. Voel je die niet, ga dan iets anders doen. 'Die bevlogenheid in combinatie met engagement maakt het ondernemen voor mij compleet', aldus Van Tilburg. 'Als je bedrijf gezond is en je durft gaandeweg verantwoordelijkheden over te dragen aan mensen die je vertrouwt, komt er tijd en ruimte vrij voor andere dingen. Je doet niet minder, maar je organiseert beter.' Zo is hij bijvoorbeeld samen met andere ondernemers bezig met het oprichten van een data- en detacheringscentrum. Ook is er meer balans tussen zijn werk en zijn privéleven: 'Ik was volgens mijn vrouw niet eens die man die op zondag het vlees sneed, want op koopzondagen werkte ik altijd. Op feestdagen ook. Nu doe ik dat veel minder. Ook dat is winst.'

< Alle thema's