Perfection en Gebr. Kraan: Uit de koker van een snel bedrijf

Rondkartonnage spreekt niet meteen tot de verbeelding. Toch gebruiken we het dagelijks. Het vormt bijvoorbeeld de kern van ons toiletpapier, pakpapier, behang of plakband. Het zijn haspels of de kokers waarin posters worden verzonden. Je staat er niet bij stil dat al dit rondkarton wordt samengesteld volgens een bepaald recept en vervolgens minutieus op maat gesneden. Waarna het verpakt de fabriek verlaat.


Uitgave: Nov-Dec 2012
Thema’s: Logistiek

Iemand die passioneel kan vertellen over bovengenoemd proces, is directeur Max Kraan (43). Hij staat aan het hoofd van de fabriek die ooit door zijn grootvader is opgericht. Opa Kraan, loodgieter van beroep, kwam bij toeval op het idee om rollen te gaan fabriceren voor de Tilburgse textielindustrie. Dat deed hij door een houten spil, denk aan een bezemsteel, in te wikkelen met karton en behangselplak. De kartonnen buis die zo ontstond, werd gedroogd in een oven en daarna gesneden. De eerste snijmachine heeft Max bewaard. 'Daar mocht ik 30 jaar geleden het vak op leren. Ik heb er nog eelt van op mijn handen!'

Dagelijks 40 kilometer
In het familiebedrijf werken nog twee ooms en een neef. Vader en grootvader zijn inmiddels helaas overleden. Dat er duizelingwekkend veel veranderd is, wordt duidelijk wanneer je rondkijkt in de fabriek. Computergestuurde machines vormen, volgens verschillend receptuur, spiraal en parallel gewikkelde kokers van verschillende formaten. Ze komen in een volgende machine en worden razendsnel in het gewenste formaat gesneden, waarna een krat ze opvangt. Als het krat vol is, schuift een volgende automatisch naar voren, waarna het proces van voor af aan begint. Op deze manier wordt dagelijks gemiddeld 40 kilometer rol gemaakt en verwerkt. Max: 'Het blijft natuurlijk nog steeds mensenwerk en dat heeft zijn voordelen. Als iemand hier de lijm over laat lopen, trakteert hij op saté.'

Middenspeler
De directeur ziet de toekomst van zijn fabriek rooskleurig in. 'Wij hebben de mogelijkheid vlug, flexibel en daardoor efficiënt te werken. Daarom kunnen wij wat een loggere fabrikant niet kan.' Zijn positie binnen het bedrijf noemt Max die van middenspeler. Hij maakt het hele proces mee en kan het sturen. Het onderdeel verkoop en de omgang met klanten vindt hij het meest boeiend. 'Het is fijn om een vertrouwensband met je klant op te bouwen. Doordat je elkaar kent, weet je wat je aan elkaar hebt en kun je snel aan de unieke eisen van je klant voldoen. We kregen vandaag bijvoorbeeld een aanzienlijke spoedorder van een klant uit Duitsland. Die wordt nu verwerkt en morgen afgeleverd.'

In de wolken
De soepel georganiseerde automatisering maakt Kraans administratie doelgericht. Perfection Automatisering vormt daarin een belangrijke schakel. Accountmanager Jan Smits: 'Alles wat nodig is om het administratieve proces goed te laten verlopen, noemen we de infrastructuur. Die leveren wij. Hierop kan Max zijn specifieke toepassingen maken. Hij heeft een ERP pakket, een software toepassing waarmee je de productie aanstuurt. Daarbij koos hij voor een zogenaamde private cloud. Dat is een nieuwe structuur waarbij meerdere servers gemakkelijk toegevoegd kunnen worden aan de hardware die er al is.' Naast het leveren en implementeren van apparatuur en programmatuur, zorgt Perfection ook voor de beveiliging ervan en hulp als er iets vast loopt. Jan: 'De helpdesk is de spil van ons bedrijf. Onze medewerkers kennen alle klanten persoonlijk. Mocht Max een probleem hebben, dan belt hij de helpdesk en loggen zij in op zijn systeem. Op afstand kunnen zij het zo verhelpen of sturen ze de organisatie aan zodat het probleem wordt opgelost. Max heeft op zijn beurt een eigen portal, waardoor hij rechtstreeks kan kijken wat voor traject de helpdesk afgelegd heeft.'

pag 25 Gebr. Kraan
Terugverdienen
Belangrijk vindt Jan de terugverdientijd ofwel return on investment van de producten die hij levert. 'Een investering moet zich binnen twaalf maanden terugverdiend hebben. Dat wil ik voor de verkoop kunnen garanderen.' Max heeft een veilig en beheersbaar gevoel bij dit systeem. Het is bovendien erg praktisch. 'Wanneer een order binnenkomt, meestal per e-mail, wordt deze ingeboekt in ons systeem. Daarmee zijn alle toekomstige documenten al aangemaakt. De productiebon, de vrachtbon, de orderbevestiging en de factuur. Zelfs de eventuele herinnering van de factuur. Alles met onze professionele lay-out, die wij in samenspraak met Perfection ontworpen hebben.'

Informele helpdesk
Het valt op dat de mannen elkaar goed kennen. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Jan: 'We zijn allebei gedreven met ons werk bezig. We zijn echte Tilburgers. En recht door zee.' Max beaamt dat het contact met het automatiseringsbedrijf vertrouwd en ongedwongen is. Af en toe komt Jan een kopje koffie drinken. Voor extra feedback organiseert Perfection zes keer per jaar informatiesessies, waarbij een nieuw onderwerp gepresenteerd wordt. Daarnaast bestaat er zoiets als de zoete inval, aan de bar bij Perfection Automatiseringen. Jan Smits: 'Hierbij zijn de lezers van Regio Business uitgenodigd voor een drankje tijdens onze informele helpdesk op de vrijdagmiddagen. Iedereen met vragen is vanaf 17.00 uur van harte welkom!'

< Alle thema's