Topdirection: Durf ruzie te maken

'Een klant heeft wel eens gebeld en letterlijk gezegd over zijn werknemer: Hij doet ‘t nie’ meer. Wat nu?' Henk van Gils (51), directeur van Topdirection, vertelt vol vuur over alle menselijke aspecten van zijn werk. Het heet niet voor niets Human Resource Management. Samen met zijn collega’s Johan van den Berg (26) en Ramon de Visser (24), vormt hij Topdirection Personele Diensten.


Uitgave: Nov-Dec 2012
Thema’s: Abonnementen

Uiteindelijk draait alles om economisch rendement. Dat klinkt hard en zakelijk. Maar het proces daar naartoe heeft met mensen te maken. Wij bekijken als onafhankelijke en objectieve partij hoe een organisatie in elkaar zit. We zien bijvoorbeeld een bedrijf dat bijna ongemerkt 30 personen in dienst heeft genomen. Ze delen elke maand salarisstrookjes uit en dat is dat. Maar die 30 zijn het menselijk kapitaal waarmee het bedrijf werkt. Gedegen selectie, inwerkprogramma’s, functieomschrijvingen: allemaal geen overbodige luxe. Personeelsbeleid is niet iets wat je er ’s avonds achter je computer nog even bij doet!'

Net pubers
Topdirection adviseert, ontwikkelt en implementeert binnen organisaties. Er wordt vooral gekeken naar de behoefte van de organisatie. Is extra personeel nodig, dan doen ze ook werving en selectie. Eigenlijk precies zoals een interne P&O-manager zou werken, toch? Henk: 'In die zin dat wij onze klanten blijvend begeleiden. Het verschil is ook dat wij objectief en onafhankelijk kunnen zijn. We durven ruzie te maken. Schrijven niet klakkeloos op wat onze klant graag wil horen. Soms lijken het net eigenwijze pubers.' Johan beaamt: 'Goed kunnen luisteren en spreken met alle lagen is het moeilijkste wat er is, maar ook het leukste. Je moet de situatie van alle kanten bekijken en daar je beleid op uitstippelen en je acties bepalen.'

De kick
Ramon geeft aan dat het om fingerspitzen gefühl gaat. 'Snel door hebben wat er aan de hand is, door goed te observeren. Als we een plan gemaakt hebben is het daarna gas geven. De grootste kick komt daarna, wanneer je ziet dat een bedrijf door onze aanpak blijvend verbeterd is. Voor een werkgever valt het niet altijd mee. Iemand van buiten die aangeeft wat je het beste kunt doen op personeelsgebied. Maar is eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan komt het goed.' Is dat het grootste compliment? Henk lacht. 'Ja! En het feit dat al onze klanten op tijd en zonder discussie de factuur betalen. Dat zegt toch wel iets!'

< Alle thema's