GVt Group of Logistics: Over weg, water en spoor

We drinken koffie op de tweede verdieping van een fris, net opgeleverd kantoorpand. Omringd door enorme ramen, kijken we uit op de bedrijvigheid onder ons. Hijskranen, vrachtwagens, containers en mannen met felgekleurde helmen bepalen het uitzicht. GvT Group of Logistics, een Tilburgs bedrijf in hart en nieren, is volop in beweging. En directeur/eigenaar Wil Versteijnen beweegt actief mee.


Uitgave: Nov-Dec 2013
Thema’s: Transport Logistiek

‘In de nieuwe economie is ook de logistieke markt enorm aan het veranderen. Omdat de productie in Nederland steeds meer is afgenomen, is de containerisatie automatisch toegenomen. We importeren veel meer. Onze rol in de zogenaamde supply chain is daarom anders geworden. Waren we ooit traditioneel wegvervoerder, inmiddels zijn we uitgegroeid tot volwaardig logistiek dienstverlener.’ Hoewel Wil Versteijnen met zijn Brabantse tongval en bescheiden manier van doen een erg gemoedelijke indruk maakt, is zijn nuchtere conclusie eenduidig: ‘GVT heeft zich tijdig aangepast en ondanks het feit dat we nog steeds met de flexibiliteit van een familiebedrijf werken, hebben we de professionaliteit van een multinational.’

Verbinding met trein en schip
Behalve de economische crisis, dirigeerden nog drie ontwikkelingen de klassieke transportbedrijven tot verandering: de afname van productiebedrijven in Nederland, ontwikkelingen betreffende duurzaamheid en de stijgende brandstofprijzen. GVT Logistics is op tijd grootscheeps gaan investeren op het gebied van intermodaal transport. ‘Alle modaliteiten bieden wij aan. Het wegverkeer, vervoer per vrachtwagen, wordt steeds meer aangevuld met vervoer per schip en trein. Belangrijk is ook dat wij de regie voeren. Bij een transportvraagstuk van de klant bekijken wij wat het beste past.’ Niet alle verandering ging zonder slag of stoot. Wil: ‘Ik heb persoonlijk veel moeite moeten doen om binnen de regio de infrastructuur sterker te maken. Gelobbyd met de gemeente en de provincie. Niet zonder resultaat! Inmiddels is er de railterminal van waaruit vervoer per spoor een directe verbinding heeft naar Oost Europa. En de nieuwe Barge Terminal, voor alle binnenvaart die via het Wilhelminakanaal koers zet naar Rotterdam en Antwerpen.’

Verschillende disciplines
Vroeger Gebr. Versteijnen Transport, nu dus GVT Group of Logistics; een ambitieuze logistieke dienstverlener. Wat is er organisatorisch veranderd? ‘De Group of Logistics bestaat uit een aantal werkmaatschappijen. Gebroeders Versteijnen Distributie en Opslag, die dagelijks 1.900 adressen in de Benelux aandoen. We hebben moderne, beveiligde distributiecentra van in totaal 90.000 m2 in Tilburg en verder verdeeld over verschillende strategische locaties in België en Nederland. Een bijzondere tak is GVT Global Solutions, gespecialiseerd in transport van mode. Vanuit Portugal, Spanje en Italië vervoeren we mode en schoenen naar detaillisten in heel Europa. Onze binnenvaartafdeling valt onder Barge Terminal Tilburg. Producten van veel Europese multinationals worden in het Verre Oosten geproduceerd, komen in containers aan in Rotterdam en Antwerpen en worden nu vervoerd over water. Dat biedt veel voordelen, het is milieuvriendelijk en zeer efficiënt.’ Net als de vierde tak: Railport Brabant. Goederentreinen met een lengte tot wel 600 meter verlaten het hoofdspoor via de drie terminals. Die zijn inmiddels in Tilburg, Eindhoven en Bratislava-Slowakije. Een directe spoorverbinding tussen Tilburg en Slowakije? Wil Versteijnen licht toe: ‘Hierdoor is het mogelijk om goederen vanuit de Rotterdamse haven in twee dagen via Railport Tilburg naar Oost-Europa te vervoeren. Bratislava ligt aan de rivier de Donau, in het Engels ‘Danube’. Bereikbaar dus voor boot, trein en truck, zoiets noemen we een trimodaal knooppunt. Door onze samenwerking met Danube gate vervoeren we vanuit Bratislava per schip, trein of truck goederen de omliggende landen in.’

‘We think future’
‘Omdat de logistieke markt niet stopt met veranderen, moeten we zorgen dat we steeds een stapje voor blijven. We werken samen met betrouwbare partners, hebben gedreven werknemers en blijven ons ontwikkelen. Onze slogan is niet voor niets ‘We think future’.’ De ingebruikname eind volgend jaar van de Tweede Maasvlakte, het uitbreidingsproject van de Rotterdamse haven waardoor die vijftig procent groter wordt -en de First call in Europa blijft-, zorgt voor nieuwe perspectieven. In Tilburg wordt in 2015 het Wilhelminakanaal verbreed, waarbij tevens een nieuwe sluis wordt aangelegd. Wil legt uit: ‘Zodoende kunnen grotere schepen ook ons terrein op industrieterrein Loven bereiken. En dat zorgt weer voor een betere verbinding naar de Tilburgse industrieterreinen, want ook in de binnenvaart is schaalgrootte een must.’

Trots op Tilburg
‘Ik ben chauvinistisch genoeg om te roepen dat Tilburg wat mij betreft het hart van de wereld is. Of in elk geval een groeiende logistieke hotspot. Het ligt zeer gunstig ten opzichte van Antwerpen en Rotterdam, toch de eerste stopplaatsen voor grote zeeschepen in Europa.’ In het bedrijf werken nog steeds heel veel ‘echte’ Tilburgers. Een persoonlijke vraag: Wat is het mooiste van zijn ongelooflijk hectische beroep? Versteijnen: ‘Het is een dynamische wereld en alle dagen verschillen van elkaar. Mijn takenpakket is redelijk breed, het ene moment ben ik wegregisseur, het volgende spooroperator. En omdat we erop gebrandzijn om veranderingen de baas te blijven, zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren en uitdagingen.’ Dit jaar is GVT Group of Logistics één van de drie genomineerden voor de BOV trofee op 7 november (winnaar op dit moment nog niet bekend). Met als thema ‘Groeien tegen de stroom in’. Wil lachend: ‘Ja, daar ben ik best trots op.’

www.gvt.nl

< Alle thema's