Mutsaerts: Stof tot verzekeren

Twee Tilburgse familiebedrijven met een rijke geschiedenis. Nooteboom Textiles, 161 jaar jong en één van de grootste stoffengroothandels in Europa, heeft een nauwe band met Mutsaerts; al ruim 90 jaar specialist op verzekeringsgebied. beide bedrijven zijn succesvol en modern maar verder compleet verschillend, zo lijkt het ogenschijnlijk. Wat zijn hun overeenkomsten en drijfveren? Mutsaerts’ senior Accountmanager Freek Verhaaf (39) praat met Nootebooms algemeen directeur Michiel Dreesmann (47) en financieel directeur Joost Tabbers (35) over gezamenlijke kernwaarden.


Uitgave: Nov-Dec 2013
Thema’s: Financieel management Verzekeringen

We hebben afgesproken bij Nooteboom, waar we vanaf de eerste verdieping uitkijken op één van de kleurrijke showrooms. Een adembenemend gezicht; kilometers en kilometers in de meest uiteenlopende kleuren en dessins. De groothandel heeft net een nieuwe hal in gebruik genomen en de volgende wordt alweer ingericht voor nog meer opslagcapaciteit. Joost: ‘De stoffen die uiteindelijk tot dames- en kindermode of homedeco verwerkt worden, zijn geproduceerd in een gebied dat zich uitstrekt van Italië tot China.’ Directeur/eigenaar Sander Nooteboom is op dit moment met zijn team stoffen ‘on the spot’ aan het inkopen. Naast de  eigen dessins, worden er met de klant exclusieve ontwerpen gemaakt en uitgewerkt.

Meters maken
Nooteboom heeft twee takken van sport waarvoor export plaatsvindt in heel Europa en daarbuiten. Klanten zijn enerzijds collega groothandels, stoffenwinkels en markten. Anderzijds is er de directe verkoop aan  confectiebedrijven. Michiel: ‘Inkopers shoppen hier ter plekke hun zogenaamde meterwaren. Eén van onze sterke punten is dat we de mogelijkheid bieden om 10 meter stof te kopen, maar ook duizenden meters.’ Naast de standaard collectie, waarvan er altijd een paar miljoen meter op voorraad is, zijn er de seizoenscollecties. Die laatste zijn zeer actueel. Er vindt elke week een update plaats en er wordt nu alvast ingekocht voor de winter van 2014. Freek herkent het meedenken met de klant en het volgen van trends. Net als de stoffenhandel biedt Mutsaerts zowel standaard verzekeringspakketten als op maat gemaakt advies voor complexere vraagstukken. En wordt de actualiteit, bijvoorbeeld op het gebied van wetgeving, scherp in de gaten gehouden, om cliënten up-to-date te kunnen adviseren.

Vertrouwen
Mutsaerts biedt ondernemingen zoals Nooteboom compleet advies op het gebied van verzekeren. Freek: ‘Elke medewerker heeft zijn of haar vaste klanten. Daardoor is de aandacht altijd persoonlijk en blijven de lijnen kort. Wij hebben geleerd om in heldere bewoordingen te spreken. Geen rookgordijnen door een jargon wat niemand begrijpt. Realistisch en eerlijk advies geven, betekent soms dat we de klant aanraden zaken juist niet te verzekeren.’ Zo ontstond ook de band met Nooteboom, twee jaar geleden. Joost: ‘Wij waren bezig met een oriëntatie toen Mutsaerts ons benaderde met een voorstel voor een verzekeringsanalyse. Tot onze verbazing stelde Freek voor om een aantal zaken uit de verzekering te halen, omdat we bepaalde risico’s financieel best aankunnen. Zo’n voorstel schept vertrouwen.’ Toen een tijdje geleden een paar heftrucks botsten, bewees de verzekeraar het vertrouwen waardig te zijn. Joost: ‘Het werd vlot en geruisloos opgelost, door de speciale lost, schadeafdeling van Mutsaerts.’ Freek: ‘Dat is in alle opzichten een speerpunt: in de huid van de klant kruipen en er zijn als het erop aankomt.’

Groeien tegen de stroom in
Zowel van toepassing op Nooteboom als Mutsaerts. Joost: ‘Wat de handel met andere landen bijzonder maakt is dat de norm soms compleet afwijkt van de onze. Frankrijk, Spanje en Portugal doen ook nog zaken via de fax en betalen soms met cheques. Ondenkbaar in Nederland.’ Maar de textielgigant is flexibel genoeg om daarin mee te gaan. ‘Flexibiliteit is één van onze kernwaarden en de klant, groot of klein, nieuw of bestaand, staat centraal.’ Freek valt bij: ‘Klanten, maar ook personeel op een voetstuk plaatsen en waarde hechten aan leveranciers. Betrokkenheid zorgt voor een positieve flow die van invloed is op het gehele bedrijf.’ Wordt deze typering veroorzaakt door de familiaire oorsprong van beide bedrijven? Michiel: ‘Wij hebben het geluk om voor een langere termijn beslissingen te kunnen nemen, omdat we niet afhankelijk zijn van externe financiers of aandeelhouders’. Weer een parallel met Nooteboom; dat maakt het ook eenvoudiger om snel beslissingen te nemen en te investeren’ legt Freek uit. Michiel: ‘Onder meer door succesvolle investeringen vanaf eind 2005, namen wij de afgelopen jaren internationaal een enorme vlucht.’ Verhaaf herkent deze tendens. ‘Ook Mutsaerts groeit tegen de stroom in. In tegenstelling tot collega’s groeien wij nog steeds en nemen we nieuw, hooggeschoold personeel aan.’

De lange termijn
‘Integer zakendoen betekent soms dat je een ondernemer die al te risicomijdend wordt, tegen zichzelf moet beschermen. Verzekeren is namelijk niets meer dan je indekken voor dingen die je niet kunt betalen. Daarnaast houden wij voor de klant de markt in de gaten en kunnen we scherp voor hem inkopen’, legt Freek uit. Een realistisch, duidelijk overzicht en een vertrouwelijke band met de assurantieadviseur, betekent voor Nooteboom een zorg minder. Eén ding staat onbetwistbaar overeind: ‘Het gaat niet over vandaag, maar over de lange termijn. Over 20 jaar wil ik deze heren de hand net zo hartelijk kunnen schudden als vandaag’, besluit Freek.

www.mutsaerts.nl www.nooteboomtextiles.com

< Alle thema's