Perfection automatiseringen: Perfection blues

Het zilveren jubileum van Perfection Automatiseringen doet heel wat herinneringen herleven. En bevestigt tegelijkertijd de dynamiek en vooruitziende blik van het bedrijf, want de evolutie op het gebied van automatisering staat niet stil. Integendeel; het racet met een sneltreinvaart vooruit. Probleemoplossend werken en het ontzorgen van klanten zijn op zo’n snel changerend vakgebied dé speerpunten. Hoe belangrijk is het dan om betrouwbare partners te hebben?


Uitgave: Nov-Dec 2013
Thema’s: ICT Telecommunicatie

In de voorgaande edities van Regio Business zag u een aantal hoofdrolspelers van Perfection Automatiseringen voorbijkomen. Allereerst Stef van der Steen, algemeen directeur. Vervolgens een klant van het eerste uur, MCAP uit Raamsdonksveer en als laatste Marian van der Steen, echtgenote en secretaresse. Vandaag geven wij u een inkijk in de samenwerking van Perfection met partner IBM, computerreus van het eerste uur. Stef van der Steen in gesprek met Patrick Kingma, MidMarket Leader Benelux bij IBM.

Big blue
‘International Business Machines Corporation’ kwam als allereerste met de Personal Computer in 1981 en behoort tot de grootste IT-bedrijven wereldwijd. Daarom en vanwege het blauwe logo, heeft het als bijnaam ‘Big Blue’ en voert het de even korte als bekende slogan: ‘Think’. Net als Perfection ziet ook IBM een grote verschuiving in de automatiseringsmarkt. Hardware, waar eens alles om draaide, vertegenwoordigt nu nog maar 15% van de totale omzet, aldus Kingma. Software staat op één en wordt met snelle schreden opgevolgd door Services. Stef beaamt dat. ‘Bedenk dat wij 1400 uur aan dienstverlening besteedden in het jaar 1994. Dat is nu opgelopen tot zo’n 20.000 uur. SaaS -Software as a Service- staat met stip op één. Een rap veranderende markt is het kenmerk van deze branche. Een betrouwbare partner en solide partij als IBM is dan bijzonder prettig.’

Ecosysteem
Stef herinnert zich dat rond 1994, toen de marges beduidend kleiner werden, IBM bijsprong met financiering. Nu gaat het in de samenwerking nog steeds om meedenken. Het ligt in lijn met de strategie van IBM om te groeien in de MidMarket. Dat doet ze alleen via partners zoals Perfection. Door bijvoorbeeld samen marketingcampagnes te starten en eigen verkopers in te zetten om de partner te ondersteunen. Patrick Kingma: ‘Het zogenaamde co-selling model is key. We staan samen in de markt. Wanneer we samen marketing doen en klanten benaderen die een vraag hebben, creëren we mogelijkheden. Met het netwerk van de partner en de gezamenlijke ervaring en knowhow, bewerkstelligen we gecombineerde oplossingen voor de klant. En bouwen we zo aan zijn of haar ecosysteem.’ Verduidelijkend: ‘Binnen de IT noemen we een totaaloplossing met verschillende programmatuur en hardware, een ecosysteem. Wat werkt op het systeem van onze klanten? Welke services en software kunnen we combineren? Het gaat vooral ook om flexibiliteit en schaalbaarheid. De reken- en opslagcapaciteit moet kunnen meegroeien, en weer krimpen, met de klant.’

Stinis on premesis
Wanneer de heren gaan praten over voorbeelden van gezamenlijke klanten van beide partijen, komt bij Patrick Kingma een grote smile op het gezicht. Hij heeft veel in het buitenland gewoond voor IBM en is trots op Nederland. ‘Overal ter wereld kom je Nederlandse ondernemers tegen. Er zijn hier zoveel inventieve ondernemers en mooie bedrijven!’ Een voorbeeld daarvan is Stinis uit Krimpen aan de Lek, gespecialiseerd in containerspreaders die met name in havens gebruikt worden. Stef: ‘In zo’n spreader zit ongelooflijk veel techniek en Stinis heeft hiermee een uniek product.’ Perfection leverde een dichtgetimmerde cloud voor deze klant, zodat de geheime technologie geheim blijft. En omdat Stinis in Maleisië een tweede vestiging heeft, gebruiken ze daar exact hetzelfde. De twee locaties zijn verbonden met elkaar en zo’n totaaloplossing wordt een ‘On Premises Private Cloud’ genoemd. Extra veilig omdat, wanneer bij een van de vestigingen een ongeluk zou gebeuren, de technologie op de andere locatie bewaard blijft. Stef: ‘Hoe groot de afstanden tussen locaties ook zijn, binnen de IT maakt dat niet uit. De crux is dat de klant kan doen waar hij goed in is. Stinis’ volledige focus ligt op de grijper. Wij ontzorgen door de complete IT infrastructuur te organiseren.’ Storage en alle servers zijn van IBM.

Virtuele servers
Stef geeft een tweede voorbeeld. ‘Sol Group produceert gassen die bijvoorbeeld als medicatie in beademingsapparaten gebruikt worden. Het gas komt uit de productie, via een cilinder, in het mondstuk van de patiënt. Sol Group had een zogenaamde trackingen traceability mogelijkheid nodig, om het proces van productie naar patiënt te kunnen volgen en eventueel in te grijpen. In het verleden konden we zoiets alleen testen in een live omgeving. Dankzij de virtuele servers van IBM is het nu mogelijk om naast de live omgeving een complete testomgeving in te richten.’ Tenslotte: is de bemoeienis van IBM nooit vervelend? Van der Steen: ‘Integendeel. Het is meedenken en dat werkt super.’ Patrick Kingma’s enthousiasme is met de paplepel ingegoten: ‘Ook mijn vader heeft bijna 40 jaar bij IBM gewerkt. Ik ben van jongs af aan blauw geverfd!‘

www.perfection.nl

< Alle thema's