Regio Business biedt leden de mogelijkheid hiertoe via BOB Borrels, masterclasses, zakenmagazines en het online platform. ‘Nog niet alle leden van Regio Business kennen de kracht van ons netwerk en de mogelijkheden die het biedt’, legt Mariëlle uit. Het online contactverzoek is een voorbeeld van zo’n mogelijkheid die Regio Business biedt. ‘Wat is makkelijker dan online contact te leggen om te kijken of je elkaar op de komende BOB Borrel kunt ontmoeten? Inmiddels zijn er 750 contactverzoeken tussen leden verstuurd en men reageert erg enthousiast. Ik wil leden dan ook oproepen hier echt gebruik van te maken want het werkt!’, vertelt Mariëlle. Naast informeren wil Regio Business haar leden, maar ook andere ondernemende mensen, enthousiasmeren voor de diensten die ze bieden. Mariëlle: ‘Onze leden zijn onze beste ambassadeurs. We horen regelmatig positieve verhalen en enthousiaste reacties. Waarom deze niet delen?`
Eerst contact, dan contract
‘Dat zijn voor mij de belangrijkste redenen om lid te zijn van Regio Business en naar de BOB Events te komen’, aldus Wim Schuurmans, directeur bij Experientis. ‘Ik heb zelf een keer een masterclass gegeven. Dit was mijn eerste kennismaking en ik ben daarna meteen lid geworden. Er is een bepaalde chemie met de organisatie.’ Wat betekent netwerken voor Wim? ‘Netwerken betekent voor mij de passie voor ondernemen delen en het leggen van contact. Ik geloof eerst in een contact, dan pas een contract. Vroeger was het eerst handel dan binden, nu is het andersom. Steeds meer mensen komen tot dat besef.’ Wim vervolgt: ‘Door de mensen die ik ontmoet en de kennis die ik opdoe, krijg ik heel veel energie en word mijn netwerk steeds weer uitgebreid. Tot slot vragen we Wim om zijn advies ten aanzien van netwerken. Wim: ‘Kom vooral naar de bijeenkomsten. Die eerste keer is vaak lastig of eng maar hoe vaker je komt hoe meer je ervan gaat genieten, hoe meer mensen je leert kennen en hoe meer energie je krijgt. Als je nog geen lid bent, doe dit dan! Deel met elkaar de passie voor ondernemen.’
Veel respons
‘Mijn broer schrijft al enige tijd columns in de editie Noordoost-Brabant, en met succes’, vertelt Laurette Westelaken, commercieel directeur bij GWS dé schoonmaker. ‘We krijgen veel respons, wat ons weer naamsbekendheid oplevert.’ Deze naamsbekendheid is ook de voornaamste reden voor het lidmaatschap bi Regio Business. Laurette: ‘Door te netwerken kweken we vertrouwen omdat mensen je kennen en je gezicht terugzien. Na anderhalf jaar heb ik alleen nog maar positieve ervaringen, het is altijd gezellig op de BOB Borrels en goed verzorgd. Ik kijk vooraf online naar wie er komen, voor de nieuwsgierigheid en ook om het spotten van potentiële klanten. Mijn advies aan leden is dan ook: ga zeker zo vaak je kunt naar de BOB Borrels, werk op deze manier aan je bekendheid en ervaar dat dit in de toekomst echt iets oplevert.’ Laurette besluit: ‘Bijkomend voordeel is dan dat je veel mensen leert kennen, die je vervolgens ook weer kunt verbinden met elkaar.’
Concrete opdrachten
Regio Business biedt leden een platform met allerlei middelen. Maak hier dan ook gebruik van’, adviseert Peter Spruijt, Senior Management Consultant en Trainer bij Berendsen & Partners. ‘Als je je voorbereidt, door bijvoorbeeld te kijken wie er aanwezig zullen zijn, kun je al een goede inschatting maken. En als je gebruik maakt van de middelen die er zijn om op voorhand al een afspraak in te plannen, dan kan je daar meer uit halen en met elkaar een beter resultaat halen.’ Peter is ervan overtuigd dat netwerken geen doel op zich is maar een middel om in contact te komen met mensen. Peter: ‘Ik heb geleerd dat het uitwisselen van visitekaartjes eerder een bevestiging is van een interactie dan een doel op zich.’ Concrete voorbeelden van succesverhalen heeft Peter wel: ‘Ik vind het belangrijk iets voor anderen te betekenen in zakelijk opzicht, bijvoorbeeld door het linken van mensen aan elkaar. Regio Business biedt hiervoor de juiste middelen. Daarnaast heb ik in een jaar tijd drie concrete opdrachten via het lidmaatschap binnengehaald, mijn ervaringen zijn dus positief. Momenteel bekijken we samen met Regio Business de mogelijkheden om het zakenmagazine in te zetten voor het vergroten van de naamsbekendheid.’ Peter sluit af met een tip: ‘Netwerken is iets waar je je op voor moet bereiden en doelen voor moet stellen.’
Actief aanwezig
De klanten van Bierens Machinefabrieken komen niet op een BOB Borrel. Waarom zijn ze dan wel lid? Anne-Mart Agerbeek, CFO van Bierens Machinefabrieken: ‘Ons grootste doel hier is niet om klanten te scoren. We zijn lid geworden vanuit een bewuste beleidskeuze: het versterken van onze zichtbaarheid in de regio en het in contact komen met andere ondernemers. Door aanwezig te zijn op BOB Events krijg je een beter beeld van de regio, de ondernemers die hier zitten en wat er speelt. Voor mij persoonlijk is het vooral inspiratie opdoen, het delen van kennis en ervaringen. Ik heb nu vier BOB Borrels met veel plezier bezocht. Ik merk ook dat het heel laagdrempelig is, dus ondanks dat ik nieuw ben is het heel makkelijk contacten te leggen.’ Naast adverteren in het zakenmagazine, is Bierens actief aanwezig bij BOB Events. Ook via het online platform wordt Bierens gevonden. Anne-Mart: ‘Ik ben al een aantal keer benaderd via het online platform en dat gaat prima. Het waren allemaal keurige verzoeken, wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen.’ Voor leden heeft ze nog een advies: ‘Bezoek de masterclasses; dit werkt inspirerend en is erg leerzaam. Ga met een open blik naar netwerkborrels. Uit zoveel contacten is altijd iets te halen als je er maar voor openstaat.’
Doen wat je belooft
Ik ben nu zes jaar lid van Regio Business en geloof dat je door actief deel te nemen,
jezelf te zijn en te doen wat je belooft een sterk netwerk kunt opbouwen’, aldus Aart Beukers, commercieel directeur spareIT. ‘Ik heb goede ervaringen met Regio Business, vooral met de BOB Borrels: je leert er mensen kennen die je normaal niet treft, je leert op mensen afstappen en je leert ook hoe je dit niet moet doen. Sommige mensen wurmen zich in een gesprek en geven meteen hun visitekaartje. Zo moet het dus niet.’ Aart onderschrijft dat netwerken heel belangrijk is voor je business: ‘Afgelopen borrels heb ik regelmatig mensen ontmoet waar ik later zaken mee heb gedaan of contact mee heb gelegd.’ Heeft Aart nog een advies voor de netwerkende ondernemer? ‘Ben je actief in Brabant, dan zou ik zeker lid worden. Het regionale karakter is wat Regio Business sterk maakt. Verder moet je doen wat je belooft en beloven wat je doet. Krijg je een kaartje, onderhoudt dan het contact en vergeet het niet.’