Ze had ook in de sociale sector terecht kunnen komen, gezien haar achtergrond. Want aan het Koning Willem I College studeerde ze sociaal cultureel werk en aan de Avans Hogeschool cultureel en maatschappelijk werk. Ook deed ze werkervaring op met kwetsbare allochtone jongeren. Toch kwam het moment dat ze besefte dat ze alleen als zelfstandige haar eigen stempel op ondernemen kon drukken. ‘De manier waarop ik mensen coach en begeleid, strookte vaak niet met de bedrijfsvoering waarmee ik te maken had’, legt de jonge onderneemster uit. ‘Ik wilde sociaal ondernemen, zag daarin veel potentie. Mijn hart ging speciaal uit naar mensen die zich aan de zijlijn van de maatschappij bevinden. Niet alleen omdat ik deze doelgroep aan een baan wil helpen, maar ook omdat deze keuze fundamenteel bijdraagt aan het verkleinen van de werkloosheid. Als elk bedrijf iemand uit deze doelgroep zou aannemen, waren we daar zo van af.’
Voorbeeld
Hanane zette haar plan door en maakt haar idealen, samen met haar zakelijke partner, in 2003 waar met Just Clean, een schoonmaakbedrijf dat uit zes verschillende klusteams bestaat, zoals een schoonmaak-, schilder- en hoveniersteam, met in elk team ongeveer 35 medewerkers die de werkzaamheden uitvoeren. Het bedrijf telt 75 tot 100 klanten met als grootste klant de zakelijke markt met afnemers uit verschillende branches. Van scholen tot restaurants en ziekenhuizen. De zaken gaan goed. Voor de financiën hoeft ze het niet meer te doen, maar toch staat Hanane, die getrouwd is en moeder van twee kinderen, elke dag op de werkvloer. Samen met drie andere professionals coacht en begeleidt ze haar personeel. ‘Ik geloof niet dat je succesvol kunt zijn als je passief achter je bureau blijft zitten’, is haar standpunt. ‘Mijn medewerkers moeten een voorbeeld aan mij kunnen nemen. Niet door taken in theorie uit te leggen, maar door ze in de praktijk voor te doen.’
Gemotiveerde mensen
Verrijkt door Marokkaanse roots doch geboren en getogen in Brabant, heeft het sociale er bij Hanane altijd in gezeten. Toen ze als kind deelnam aan de hulpactie ‘Heitje voor een karweitje’, wees ze de beloning na gedane arbeid vriendelijk af met de mededeling dat ze dat deed om te helpen. ‘Zo ben ik opgevoed’, stelt Hanane. ‘Dit speelt automatisch door in mijn werk. Ik probeer mijn medewerkers te begrijpen. Ze moeten voelen dat je er voor hen bent. Zo kun je ook iets van hen verwachten. Die wisselwerking levert bijzonder gemotiveerde mensen op.’ Sommige worstelen met schulden of kampen met een verslavingsverleden. Niet direct de makkelijkste doelgroep, zou je denken. ‘Klopt’, geeft de directeur toe. ‘Juist daarom zo mooi om ze te zien groeien naar zelfverzekerde en betrouwbare werknemers die actief in de maatschappij staan.’ Niet voor niets kreeg Hanane in 2011 de prijs uitgereikt voor ‘Brabantse ondernemer met een sociaal hart’. Een onderscheiding die ze zelf totaal niet zag aankomen, maar waar ze nog steeds erg trots op is.
Enthousiasmeren
Maatschappelijk ondernemen is volgens Abdellaoui anders durven denken en anders durven doen. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. ‘Ik maak in contact met andere ondernemers mee dat mijn visie voor sommigen een stap te ver is, hoe graag ze misschien ook die kant op zouden willen’, legt ze uit. ‘Je moet nu eenmaal een beetje lef hebben om met mensen te werken die al een poosje uit het arbeidsproces zijn. Zij verdienen goede begeleiding. Niet elke ondernemer wil en kan daarin investeren. Wil ik anderen meekrijgen in mijn verhaal, dan moet ik me ervan bewust blijven dat wat ik doe voor velen niet vanzelfsprekend is. Iemand riep eens dat het lastig is om aan gemotiveerde mensen te komen. Ik was geneigd te roepen: als je zo blijft denken, dan gaat ‘t vooral lukken. Maar ik hield dat wijselijk voor me. Ik wil andere ondernemers enthousiasmeren, niet ontmoedigen. Hen ervan overtuigen dat dit een duurzame investering is in mens en maatschappij. Ook incassobureaus werken mee omdat ze de voordelen zien, bijvoorbeeld door loonbeslagen in te houden. Dat is geweldig. Gemeentes moeten echter nog meer daadkracht tonen om mensen met inzet naar vermogen aan het werk te krijgen, vind ik. Zodra dat effectief gebeurt, zijn ondernemers eerder geneigd om met deze doelgroep te werken.’
Handyman
Op zakelijke bijeenkomsten is Hanane soms de enige vrouw. ‘Goed om te merken dat ik voor mannelijke collega’s niet onder doe’, reageert ze zelfverzekerd. ‘Van huis uit ben ik sowieso gewend dat mannentaken door vrouwen kunnen worden gedaan.’ Haar moeder was degene die de boormachine ter hand nam, want vader kampte met zijn gezondheid. Nu is Hanane de handyman in huis. ‘Ik wilde vroeger trouwens politieagent worden’, merkt ze spontaan op. ‘Niet alleen uit bewondering, maar ook omdat ik maar weinig vrouwelijke agenten zag. Maar succes zit niet in of je man of vrouw bent. Het is een kwestie van bewustzijn. Hoe bewuster je van je kwaliteiten bent, hoe meer kans op succes.’