Auto Blaschke: De beste van Brabant

Ze werden door hun klanten opgegeven voor de landelijke BOVAG verkiezing ‘Autobedrijf van het jaar’. Vervolgens streden ze met 3.297 concullega’s om die felbegeerde titel. Een steeds zenuwslopender traject dat liep van maart tot oktober dit jaar. Het was allemaal niet voor niets; ze behaalden de tweede plaats en mogen zichzelf het beste autobedrijf van Zuid-Nederland noemen.


Uitgave: Nov-Dec 2014
Thema’s: Autobedrijf

‘Het heeft de afgelopen maanden wel wat energie gekost’, zegt Lars Blaschke (44), eigenaar van Auto Blaschke. ‘Maar het is natuurlijk geweldig. Nog steeds ontploft onze mailbox door de leuke reacties van onze klanten. We kregen bloemen, wijn en er werden zelfs taarten bezorgd.’ Enthousiast gaat Lars verder: ‘Op onze site werken we
met het klantbeoordelingssysteem ‘Klanten vertellen’, waarmee onze klanten met een korte review wordt gevraagd wat ze van ons vinden. Het programma kan door ons
niet gecensureerd worden, het is zoals het is. We scoren gemiddeld een 8.6. Een cijfer dat door de uitslag van de wedstrijd én al die aardige attenties nog eens bevestigd wordt.’

Drie rondes
Lars vertelt: ‘De wedstrijd bestond uit drie rondes. Ronde één was de selectie die bepaald
werd door het aantal nominaties van klanten. Er bleven tien genomineerden over, waaronder wij. Bij de tweede ronde kwam er een onafhankelijk consultancy bureau, gericht op de automotive branche, ons bedrijf bekijken. Ze bleven zes uur en onze processen werden compleet doorgelicht. Daarnaast waren er mysterieklanten die ons belden, mailden en bezochten. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wie het waren. Ze toetsten ons onder andere op snelheid van reactie en klantvriendelijkheid. We bleven in de race en in de laatste ronde kwam er een aantal juryleden, waaronder voorzitter Ferry Smith van de ANWB, bij ons kijken. Het werd ongeloofl ijk spannend toen duidelijk was dat we bij de laatste drie hoorden. De uitslag hoorden we tijdens de zinderende prijsuitreiking in Arnhem, waar we met het voltallige personeel waren. Voor het eerst in 41 jaar ging ons bedrijf een middag dicht. De belangrijkste criteria waren klantbeleving, ondernemerschap en toekomstvisie. We gingen er vol voor en hebben deze titel dik verdiend!’

Camera in de garage
‘Wij hebben geen groot autopaleis. We doen in- en verkoop, onderhoud en reparatie van huis-, tuin- en keukenauto’s. Nieuwe auto’s en occasions. Voor ons is de crisis goed
geweest, er vond namelijk een verschuiving plaats waarbij klanten snapten dat wij een betere keus waren dan de merkdealers. Eerder was men huiverig voor verlies van fabrieksgarantie. Maar dat is onzin. Wanneer je de service van een auto doet conform
de fabrieksvoorwaarden, blijft de garantie gewoon van kracht. Dat is al jaren goed geregeld in de Europese wetgeving. Wij zijn goedkoper dan merkdealers en denken
makkelijk mee vanuit de klant en niet vanuit het merk. Je kunt hier echt met auto’s
in iedere grootte of prijsklasse komen. Wij spreken alles helder door, zijn transparant, vragen eerst akkoord voordat we kosten maken. Oude onderdelen bewaren we tot de klant de auto op komt halen. Om het vertrouwen wat onze klanten ons geven nog
meer te bevestigen, installeren we binnenkort webcams in de garage. De klant kan dan thuis op zijn computer inloggen met een code en zo zelf de reparatie aan zijn auto volgen.’

Nieuwe vestiging met hotel
Lars Blaschke nam het bedrijf van zijn vader over, nadat hij afstudeerde als commercieel econoom. ‘In 1996 kwam ik van school en de arbeidsmarkt was niet geweldig. Toen ik de zaak van mijn vader overnam, riep ik dat wij het grootste universele autobedrijf van Tilburg zouden worden. Daaruit haal ik ook mijn energie: steeds de lat een beetje hoger leggen. Dat blijkt uit de deelname aan die wedstrijd maar ook uit onze nieuwe ontwikkelingen.’ Omdat het steeds drukker bij Auto Blaschke werd, was er een
tweede pand nodig. Aan de Ringbaan Oost in Tilburg is de nieuwe vestiging inmiddels geopend voor after sales, onderhoud en reparatie. Bovendien is er een bandenhotel. ‘Wij slaan de banden voor onze klanten op en wisselen ze om voor zomer of winter. Ergens anders moet men soms weken wachten, met deze formule gaat het snel en effi ciënt.’ Een nieuwtje is dat Blaschke met Ad Melissant van Autorent gaat samenwerken. ‘Onze beide vestigingen gaan fungeren als pick up point voor de huurauto’s
van Autorent.’ 

Steun en toeverlaat
De meeste werknemers bij Auto Blaschke werken er al jaren en zijn door het bedrijf zelf opgeleid. Hoofd van de afdeling Verkoop is goede vriend Marc Sebregts en wanneer Lars op vakantie gaat, springt vader Blaschke bij. Lars, zelf rijdend in een BMW 5-serie (‘Fijne auto maar als er iemand voor komt is ie verkocht.’) is trots op zijn team. Lachend: ‘Ik wil alles perfect doen, daarin kan ik nogal passioneel zijn. Ik ben zo temperamentvol als een bus Italianen.’ Lars roemt zijn vrouw die de complete boekhouding voor haar rekening
neemt. ‘Zij is echt mijn steun en toeverlaat en als ik wat te hoog van de toren blaas,
laat ze me gewoon even betijen.’

< Alle thema's