Column Marc Heuvelmans: And the winner is...


Uitgave: Nov-Dec 2014
Thema’s: Advocatuur Reclame

The winner waarvan? Van het Gouden windei, de prijs voor de meest misleidende reclame. dit jaar gewonnen door Unilever voor de Becel pro-activ reclame. Minder cholesterol, maar wel een ernstig verhoogde kans op een hartaanval. Alleen zegt Unilever dat er niet bij. Net als vorig jaar, toen Blue Band het  moest ontgelden met z’n vezelrijk witbrood. we danken deze uitspraken onder andere aan de stichting foodwatch, die regelmatig misleidende producenten voor de Reclame Code Commissie daagt.

Zelf denk ik ook aan een klacht, maar dan tegen Red bull. Ik heb me namelijk nog niet zo lang geleden helemaal misselijk gedronken aan dit slootwater, maar ik heb bij mezelf nog niet de geringste vleugel aangroei kunnen ontdekken. misleidende reclame dus. Of laatst toen ik door het kruidvat liep, alles behalve verrassend en al helemaal niet voordelig. En ook de m&m’s smolten bij mij wel degelijk in de hand, terwijl ik ze in de mond na tien minuten gewoon aan stukken moest bijten. Misleidende reclame wederom. En wie na het eten van een plofkip nog durft te beweren dat kip het meest veelzijdige stukje vlees is, liegt! laatst ben ik met m’n kat naar de AH gegaan om te testen of ze, als het aan haar lag, écht whiskas zou kopen. Niks ervan, ze poepte de zaak onder en ik werd
onvriendelijk buiten gewerkt! Of dan de NS: waar zouden we zijn zonder de trein? nou hetzelfde als mét de trein: helemaal nergens! En ik ken tenminste één persoon die niet groot geworden is met Calvé Pindakaas: Ikzelf!

Klagen over misleidende reclame doe je bij de Reclame Code Commissie. Dat is gratis via www.reclamecode.nl en het bedrijf in kwestie kan een flinke tik op de vingers krijgen. Maar dat is het dan ook. Je zult verder moeten naar toezichthouders zoals de Autoriteit Consument en Markt om te handhaven en boetes op te leggen en in het uiterste geval moet je naar de rechter. Zoals het geval is bij aanbieders van ‘gratis’ telefoons, waarvan
de kosten achteraf toch in de abonnementsprijs worden verwerkt. dat vond de RCC in 2011 al misleidend, maar aanbieders gingen gewoon door. Nu moet de Consumentenbond
er aan te pas komen om, na een uitspraak van de Hoge Raad in juni, de AFM op
pad te sturen om weerbarstige aanbieders aan te pakken. Het komt er een keer van dat gratisook echt gratis is, geen fratsen!

< Alle thema's