Ze bestaan al meer dan 80 jaar en blijken alles behalve ‘oud’ te zijn. Kwam je er vroeger binnen voor kantoorartikelen die men uit het magazijn haalde, blijken de kantoorartikelen nu volledig - via een website - geautomatiseerd te worden verzonden en heb je alles vaak de volgende dag in huis. Tja, wie kan daar nog voor in zijn auto stappen?
Verbinding
Loop je rond in de prachtige ruimte waar de medewerkers zelf ook werken, dan zie je meteen hoe jouw kantoor er ook uit zou kunnen zien. Je doet er ideeën op, verwondert je over combinaties van kleuren, materialen, decoraties en geluidsisolaties, hoog en laag zit- en overlegplekken. Zo vonden hier vorige maand nog de BuBe businessclubavond, het lifestyle event Mode de Vie en de BOB Borrel plaats met in totaal 1000 bezoekers. Zelfs de term ‘HAVL-Event’ is al een begrip. ‘Regelmatig lenen we zelfs ons gebouw uit aan onze klanten die er dan een seminar, workshop of presentatie kunnen houden’, zegt Ard Smulders. ‘De verbinding vinden we belangrijk. Mensen moeten kunnen zien, voelen en beleven.’ Dat kan met de topmerken die HAVL vertegenwoordigt, als ook met prachtige alternatieven. ‘We richten graag een kantoor in van een klein bedrijf, maar net zo gemakkelijk voor een bedrijf of organisatie met 100 of 300 werkplekken. Hierbij doen we niet alleen de inrichting, maar vaak ook de totale IT zodat we onze pay-off ‘Wij zorgen dat u kunt werken, altijd en overal’ ook helemaal waar maken.’ De laatste jaren investeerde
HAVL fl ink in zowel het pand als in ICT. Zo realiseerde het een eigen ‘HAVL Cloud’. In twee verschillende datacenters in Tilburg en Waalwijk kunnen, volledig gespiegeld, servers gehost en data opgeslagen worden voor bedrijven, zodat men zelf geen server en ICT-personeel meer nodig heeft. Daarbij weet de klant bij HAVL zeker dat het niet ‘ergens ver weg’ uitbesteed wordt.
Semler
Minstens zo interessant bij HAVL is de gedachte erachter. Zoals de gekoesterde droom die aan de horizon verscheen van eigenaar en directeur Ard nadat hij het boek ‘Semco-stijl’ van de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler had gelezen. ‘Die vakantie in 2011 veranderde alles’, aldus e glimlachende Ard. ‘Ik dook erin en werd onmiddellijk door zijn filosofie gegrepen.’ Semler, die een productiebedrijf in huishoudelijke apparaten had, presteerde het om al in de jaren zeventig, in het toen nog traditionele Brazilië, geheel tegen de stroom in Het Nieuwe Werken in zijn bedrijf te introduceren. Hij gaf zijn medewerkers de touwtjes in handen voor meer vrijheid en verantwoordelijkheid. ‘Deze manier van ondernemen sprak me meteen aan. Ik wil als werkgever geen politieagent zijn en me bezighouden met het inplannen van vrije dagen voor mijn medewerkers. Dat kunnen
ze prima zelf. Je hebt goede mensen nodig dus moet je een aantrekkelijke werkgever zijn die mensen aan jou en aan jouw droom weet te binden.’
Belevingsonderzoek
‘Als je wilt dat mensen je droom volgen, moeten ze eerst jouw droom kennen en vooral ook hun eigen droom erop af kunnen stemmen’, zegt Paul Kruijssen van P Projects,
Mensen maken het Merk, die aan tafel is aangeschoven. Hij kroop in de huid van HAVL om de droom in samenwerking met de medewerkers handen en voeten te geven. Kruijssen stelde onlangs een belevingsonderzoek in dat hen de gelegenheid bood hun mening te geven over hun werkgever, hun eigen functioneren en de toekomstvisie. ‘Dit onderzoek toonde aan dat Ard niet alleen iemand is met een duidelijke visie en een commerciële instelling, maar tevens een mensenmens is’, gaat Kruijssen verder. ‘HAVL medewerkers hebben niet het gevoel dat ze pas thuis zichzelf kunnen zijn. Volgend jaar herhalen we dit onderzoek. Vanuit de gedachte dat naast klanten je medewerkers belangrijk kapitaal is, resulteerden interviews in korte openhartige verhalen die we ook op de website hebben
gezet. Zo krijgen klanten een gevoel bij de mensen die bij HAVL werken.’ Ondertussen
werken de medewerkers veel autonomer en is de oude koers van vooral sturen vanuit
het MT echt losgelaten.
Verantwoordelijk
Dat het Smulders daadwerkelijk lukt mensen aan zich te binden, bleek laatst nog tijdens een migratietraject dat ten doel had maar liefst 230 gebruikers op het Cloud platform van HAVL te laten landen. Niemand klaagde over de lange dagen. Ard vertelt: ‘Ik vroeg aan een van de medewerkers of hij niet naar bed moest. Waarop hij zei: nee, want
ik wil het werk goed afronden. Ik hoefde ze niets te vragen, ze namen zelf die verantwoordelijkheid. Daar word ik nou blij van.’ Smulders beseft dat een geheel zelfsturende organisatie veel tijd kost en springt als ‘kapitein van het schip’ nog regelmatig bij. ‘Dat geeft helemaal niet’, aldus Ard. ‘Naast mijn gezin is werken mijn hobby. We hebben overigens ook papa- en mamadagen waarbij medewerkers ook een dag thuis kunnen blijven om de balans er in te houden, want ook daar is HAVL bij gebaat.’