Zin. Jeuk. De lust om dingen op een goede manier voor elkaar te krijgen. Het zit ín hem. Hij was een jochie van pas tien toen hij samen met z’n twee jaar oudere broer oud papier ging ophalen. Vier jaar lang. Een dubbeltje per kilo, hij weet het nog goed. Na de HBS verkende hij verschillende werelden. Van de transport tot de muziekindustrie. Van uitzendbureaus tot projectontwikkeling. ‘Mijn drive zit in het ondernemen zelf’, zegt Vermee vanaf het schitterend verbouwde filmhuis Cinecitta dat hij in 2009 kocht. ‘Als ik iets in mijn hoofd heb en dat idee voelt goed, wil ik het realiseren. Niet alleen op een succesvolle wijze, maar vooral ook met plezier. Ondernemen moet leuk zijn. Mijn ouders hadden niks, maar we hadden wel cultuur in huis. Als enige in de straat stond er een piano in onze woonkamer en mijn moeder breide Noorse truien die ze in een winkel aan de Heuvelstraat verkocht. Je deed dingen zelf. Je was actief en creatief. Daar groeide ik mee op. Ik zou gezien mijn huidige leeftijd op dit moment ook op de golfbaan kunnen staan. Maar ik ben liever bezig, ben een doener. Wie mij kent weet dat er altijd werk is. Het begint al bij de voordeur. De stoep moet schoon zijn, dat is je visitekaartje.’
Details
Ondernemen moet volgens Vermee iets toevoegen aan de samenleving en heeft niets te maken met nabootsen wat al honderd keer gedaan is. Daar zit niemand op te wachten. ‘Onderscheidend vermogen biedt bestaansrecht’, is zijn stelling. ‘Door origineel en innovatief te zijn blijf jij overeind als andere ondernemingen wegvallen. Kijk naar de menukaarten in diverse horecagelegenheden, allemaal hetzelfde geneuzel met vaak nog spullen van dezelfde leverancier. Ik mis bij sommige ondernemers de drive om het verschil te maken, maar daarin zit wel de toegevoegde waarde. Zeker in een concurrerende omgeving. Toevallig stel ik prijs op gezond eten, dus ook voor mijn klanten. Ik schaam me bijna als ik met mijn groenten en fruit bij de kassa van een supermarkt sta te midden van winkelkarren vol chips en cola.’ Duidelijke taal. De ondernemer heeft toevallig deze ochtend besloten geen kant en klaar brood in zijn restaurant te serveren. Hij wil zijn koks zo aan de ambacht krijgen. ‘Snel en makkelijk scoren is een tendens, net als groter
worden en meer willen. Ik zeg altijd, als we dit jaar voor elkaar krijgen wat ons vorig jaar gelukt is, zijn we de pief. Dat is al succes. Wil je een stapje verder, dan duik je in de details.’
Emotie
De verbouwing van Cinecitta die in 2012 begon en zo’n twee jaar duurde, ging niet van een leien dakje. Sterker, het dak stortte letterlijk in. Meer tegenslagen rondom de verbouwing volgden, een intensieve tijd voor Vermee. ‘Als die trein eenmaal de verkeerde kant op blijft razen, is er maar één remedie en dat is acuut stoppen’, stelt Paul die toen ook daadwerkelijk aan de noodrem trok. ‘Zulke momenten gaan gepaard met emotie. Ik was er klaar mee, wilde alles laten verkrotten. Maar daar moet je doorheen. Zeker wanneer je merkt dat je omgeving samen met jou de schouders eronder wil zetten. Dat zet je aan het denken. Wie ben ík dan om het op te geven. Al snel reed de trein weer de goede kant op. Naar anderen luisteren is belangrijk, vooral als het even niet mee zit. Bedrijfsblindheid ligt
bij alle ondernemers op de loer. Maar stap eens uit je cocon, ga op een afstandje naar jezelf kijken. Of neem een vakantie, vlieg naar New York en kijk hoe ze het daar doen. Ondernemen is bewegen, soms veranderen, als het leven zelf.’
Ondernemerstips van Paul Vermee:
• Doe wat je hart je ingeeft
• Maak het juiste kostenplaatje
• Begin er niet aan zonder passie
• Werk je langetermijnvisie stapsgewijs uit
• Zorg dat het thuis goed toeven is