Vrouw in Business: Cindy van den Dungen

Een uitgesproken carrièredroom heeft ze nooit gehad, maar intussen heeft ze het wel geschopt tot commercieel directeur. In deze functie bouwt Cindy van den Dungen (39) dagelijks met volle kracht en passie bruggen bij Heras.


Uitgave: Nov-Dec 2014
Thema’s: Vrouw in Business Ondernemen

Ze heeft een guitige blik die ontwapent. Haar energie is fris en opgeruimd. Je vraagt je af wat deze vrouw met buitenbeveiliging en hekwerk heeft. Het blijkt echter niet alleen het product wat haar boeit, maar vooral de behoefte die het vervult en alles eromheen. Toen Cindy van den Dungen vierenhalf jaar geleden van een succesvol merkenbureau overstapte naar de marketingafdeling van Heras, stond ze na elf jaar open voor iets nieuws. ‘Ik was natuurlijk ruimschoots gewend om marketinggericht bezig te zijn, vrij en creatief te denken’, vertelt ze. ‘Maar Heras bood me de kans om in een veel groter bedrijf te werken, naast marketing ook productmanagement aan te sturen en deel te nemen in het managementteam. Dit leek me heel spannend, maar tegelijkertijd een geweldige uitdaging. Dus zei ik ja.’ Ruim een jaar geleden kreeg Cindy echter opnieuw een aantrekkelijke kans. Namelijk om commercieel directeur te worden.

Twee werelden
Van den Dungen - die commerciële economie en communicatiewetenschappen studeerde - twijfelde even, want alléén sales was niet haar ding. Daarom stelde ze vooraf een duidelijke voorwaarde: dat ze de marketing mocht blijven doen. ‘Ik geloof er sterk in dat marketing en sales niet zonder elkaar kunnen’, legt Van den Dungen uit. ‘Het oriëntatieproces van klanten is sterk aan het veranderen. Je ziet dat de verkoop steeds later in het hele proces aan bod komt. Dus in die eerste fase kan marketing mooi haar rol pakken. Op deze manier bouw ik bruggen tussen twee werelden met de klant centraal. Híer word ik nou blij van. Ik heb geen greintje spijt dat ik de functie van commercieel directeur heb aangenomen. Ik kan richting bepalen, bouwen aan een effectief team en samen dagelijks werken aan het verdiepen van klantenrelaties.’

Kopje onder
Maar het is niet alleen het werk dat haar gelukkig maakt. De moeder van twee kleine kinderen is ervan overtuigd dat het op alle vlakken in je leven goed moet zitten, wil
je je talent goed benutten en over kunnen brengen op anderen. ‘Zorg dat je goed in je vel zit en je kan eigenlijk alles’, merkt ze op. ‘Ik werk 36 uur per week in dit mooie bedrijf en heb ook nog een privé- en sociaal leven waar mijn gezin, mijn vrienden en sporten een belangrijke rol in spelen. Soms moet je even zoeken naar de juiste balans, zeker in drukkere tijden. Maar dat geeft niet. Ik herinner me dat ik in het begin bij Heras even kopje onder ging. Ik werd overweldigd door al het nieuwe, wilde het meteen goed doen. Dat gaf wat stress, logisch. Maar het is normaal om af en toe het evenwicht weer op te zoeken. Met alle veranderingen om je heen moet je leren meebewegen. En dat lukt prima.’

Bijna vanzelf 
Toen ze een stuk jonger was dreef ze veel minder op haar gevoel dan nu. Tegenwoordig maakt het haar nog maar weinig uit wat anderen van haar keuzes en beslissingen vinden. ‘Je bent nu eenmaal het gelukkigst als je je hart volgt’, zegt ze met een twinkeling in haar ogen. ‘Ik heb dan ook geen grote carrièredroom. Als mensen me vragen wat mijn droom is, ben ik daar bijna simplistisch in: ik wil zo lang mogelijk dingen
doen waar ik energie van krijg en in geloof. Ik geniet ervan als ik mensen kan enthousiasmeren, ze mee kan krijgen in nieuwe ideeën. Ik geloof in empathisch leiderschap, ben niet zo van het autoritaire. Je medewerkers motiveren en inspireren op een betrokken wijze en echte samenwerking realiseren past veel meer bij wie ik ben. Dit werk kost me op deze manier dan ook geen enkele moeite, het gaat bijna vanzelf.’

Ondernemerstips van Cindy van den Dungen:
• Doe wat bij je past
• Maak echte verbinding met anderen
• Kies niet alleen voor gelijkgestemden
• Blijf innoveren
• Zorg voor balans

< Alle thema's