Daarom is de eigenaar van de soft-franchiseonderneming van Henri Bloem in Tilburg na zeventien jaar nog steeds gedreven. ‘Wijn gaat nooit vervelen’, beweert hij. Zijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Italiaanse wijnen. Het was notabene zijn huisarts op wiens kinderen hij als jonge knaap paste die hem inspireerde vinoloog te worden omdat hij ‘zo goed kon proeven’. Met twintig wijnspeciaalzaken door het hele land drukt elke wijnspecialist van Henri Bloem een eigen stempel op de zaak.
Bewuster
De Tilburgse winkel kenmerkt zich door een groot assortiment aan Italiaanse wijnen en een betaalbare prijs van het hele assortiment door uitsluitend eigen import. Haar leveranciersbestand bestaat overwegend uit kleinere boeren. ‘In tegenstelling tot grote wijnbedrijven zijn die vaak bewuster met hun product bezig, zij willen hun grond immers behouden’, legt Kattestaart uit. ‘Wij bezoeken de producenten met regelmaat, kennen het product en kunnen dit ook aan onze klant uitleggen. We doen het nog steeds goed. Steeds meer moeten we naast de prijs ook letten op de package en presentatie. De drie P’s.’
Up-to-date
Zijn klanten komen niet alleen uit de horeca. Van makelaar tot autodealer; wie een passende wijn zoekt voor een feestje of een relatiegeschenk kan bij Marcel niet alleen kiezen uit 1400 verschillende flessen, maar ook voor een eigen etiket met bedrijfslogo op de fles met passende verpakking zoals een houten wijnkist. De vinoloog geeft wijncursussen en organiseert themavonden. Het bijhouden van vakliteratuur en wekelijkse bijeenkomsten met collega’s houden zijn kennis up-to-date. ‘Op zo’n avond worden er door ons zeker zeventig wijnen geproefd’, vertelt Marcel enthousiast. ‘Met een beetje geluk zit er eentje tussen die onze goedkeuring kan verdienen, zo kritisch zijn we wel.’
Transformatie
Dat het gemeentehuis in Tilburg in 2016 op de schop gaat, vindt de straatvertegenwoordiger van de winkeliersvereniging Tilburg Centrum goed nieuws. ‘Het gemeentehuis wordt van binnen volledig gestript en er komt een geheel nieuwe winkelplint’, legt hij uit. ‘Primark mag dan niet mijn directe publiek zijn, de transformatie zal reuring veroorzaken en volk trekken en dat juich ik als ondernemer natuurlijk van ganser harte toe.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema