Passionals en Rob de Bruijn Reclamemakers: Aha!

Aha-momenten zorgen voor echte veranderingen. Je kent het wel: na lang broeden op een probleem valt eindelijk, vaak geheel onverwacht, het kwartje en je denkt: ‘Ik heb het!’ Helaas valt zo’n muntje niet altijd vanzelf.


Uitgave: Nov-Dec 2016
Thema’s: Reclame Ondernemen

Reclamemaker Rob de Bruijn (48) en vormgever Hans Vermeulen (55) bieden bedrijven die zoeken naar de juiste communicatiestrategie, graag de helpende hand. ‘Sommige ondernemers worstelen al een tijd met de vraag hoe ze reclame en communicatie voor hun product of dienst moeten aanpakken’, vertelt Rob. ‘Hun huidige website of folder heeft niet het gewenste effect en ze voelen dat het anders moet. Maar hoe dan?’

Aha!-moment
‘Ik ontwikkelde een manier om ondernemers hun kernwaarde te laten concretiseren. Die manier noem ik de Aha-sessie. In een maximaal twee uur durend gesprek ontrafelen we gezamenlijk de kluwen aan gedachten die in het hoofd van de ondernemer zitten. Wie ben je? Waar wil je naar toe? Hoe wil je gezien worden? En ook niet geheel onbelangrijk: wie zijn je concurrenten en waar liggen mogelijke kansen of dreigen valkuilen? Wat volgt is letterlijk ‘Aha!’; een moment van inzicht. Vandaar deze naam.’

Duidelijke richting
Rob vervolgt: ‘Zo ontstaat er een duidelijke richting voor communicatie, waarvan de ondernemer voelt dat het de juiste is.’ Met de aldus gekozen richting kijkt Rob hoe die in de markt te zetten. ‘We bedenken een strategie en werken een communicatieconcept uit die de onderneming optimaal uit de verf laat komen. Wanneer de ‘lean’ onderneming een feit is, moet het visueel gemaakt worden.’ Dan komt Hans Vermeulen, eigenaar van Passionals met wie Rob al decennia lang samenwerkt, in actie.

Kruisbestuiving
Hans: ‘Ik doe vormgeving, creatie en styling, maak een beeldende vertaalslag voor mijn klanten. Hoe duidelijker het plan, hoe gerichter ik kan werken. De klanten die via Rob komen, hebben daarmee al een voorsprong. En andersom werkt het ook. Daarin zijn we duidelijk een geval van één plus één is drie; kruisbestuiving. Wanneer mijn klanten een te vaag verhaal verkondigen, stuur ik ze naar Rob. Een heldere, pakkende boodschap geeft een ondernemer de mogelijkheid om op te vallen, te boeien en overtuigen.’

< Alle thema's