Bij toeval rolde Servaas Dankers (56) als verkoper in de tape-industrie. Nu is hij eigenaar van het snelgroeiende familiebedrijf ATS All Tape Supplies. ‘Met een startkapitaal van 100.000 euro van de Rabobank richtte ik tien jaar geleden samen met mijn zoon ATS op. We begonnen met dozen schuiven vanuit een schuurtje in Poppel en nu zitten we in dit mooie pand op industrieterrein Katsbogten in Tilburg en werkt ook mijn dochter in de zaak.’ ATS is een converter van allerlei soorten tape voor toepassingen in verschillende branches; corebusiness is de schildersbranche. Het bedrijf groeide van 180.000 euro omzet naar 9,6 miljoen euro vorig jaar en naar verwachting 11 miljoen euro dit jaar. ATS is vele jaren achter elkaar genomineerd voor zowel de High Growth Award Regio Zuid-Nederland als de FD Gazellen Award. Servaas blikt vooruit: ‘De door ons destijds gemaakte Vision 2010 voorziet in een groei naar 20 miljoen euro in 2020. Deze omzet is geen doel op zich, ik zet in op een gezondere product-marktcombinatie.’
Japanse handdruk
‘De snelle groei komt door een aantal factoren’, legt Servaas uit. ‘Met ruim 25 jaar internationale ervaring in de branche heb ik een groot netwerk opgebouwd en blijkbaar iets goed gedaan voor de klanten die in mij geloofden en mij niet als eendagsvlieg zagen. Zowel de inkoop als verkoop zijn internationaal georiënteerd. ATS levert exclusief een uniek Japans product: washi tape.’ Trots demonstreert Servaas deze tape van rijstpapier die als een tweede huid op ieder materiaal plakt. Japan heeft voor Servaas een extra dimensie sinds hij door zijn Japanse contactpersoon bij hem thuis is uitgenodigd. ‘Dat was een bijzondere ervaring op basis van wederzijds respect en vertrouwen. Hij is nu een vriend voor het leven. Onze zakelijke afspraken zijn bekrachtigd met een authentieke Japanse handdruk.’
Risicospreiding
Nu ATS op rolletjes loopt, is het tijd voor Servaas om na te denken over de volgende stap. ‘Hoe zorg ik dat het bedrijf nog minder van mij afhankelijk wordt? ATS moet klaargestoomd worden voor de volgende generatie.’ Een andere zorg van de DGA is risicospreiding. ‘We zijn sterk gegroeid en tegelijkertijd kwetsbaar omdat we maar één bron hebben, daarom hebben we naar alternatieve producenten gezocht. Daarnaast is er 60% afbreukrisico in de DACHlanden (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland); dat moest zekergesteld worden met versterking in onze buitendienst. Ook hebben we nieuwe coproducties met Duitsland, Japan, China en Spanje ontwikkeld.’ Het expansieplan voor Amerika ligt op de plank. ‘Ik geloof heilig in ons product en washi tape is in Amerika vrij nieuw. Handel is niet moeilijk, je moet de lijntjes in het grote spectrum kunnen overzien en onbegrensd denken; think global, act local.’
Creatieve oplossingen
Rabobank Tilburg en omstreken is vanaf het startkapitaal betrokken bij ATS. Tijdens de groeifase is een financiering geboden op basis van debiteuren en voorraad (factoring). ATS en de Rabobank hebben elkaar opnieuw gevonden op het gebied van Financiële logistiek. Danny Polak: ‘We hedgen onder andere de Japanse Yen en Dollarstromen.’ Hij vertelt hoe agressief de valutamarkt in elkaar steekt. ‘Valutawisselmaatschappijen maken rare sprongen om klanten binnen te trekken. Aan ons de taak om creatieve oplossingen te bedenken en te faciliteren. Wanneer ATS straks concreet de stap naar Amerika zet, staan onze collega’s van de International Desk in New York of Los Angeles klaar om ze praktisch op weg te helpen.’ Servaas knikt en vult aan: ‘De bank denkt altijd op meerdere manieren mee over de kredietfaciliteit en ze ondersteunen ons met monetair advies. De portefeuille verzekeringen zou nog een extra component kunnen zijn.’
Ondernemerstips van Servaas Dankers:
- Aannamebeleid personeel: kwaliteit in plaats van zuinigheid.
- Werk na de startupfase meer aan de tent dan in de tent.
- Houd voeling met de markt bij klanten én leveranciers.
- Houd rekening met de x-, y- en z-generatie. Z heeft een ander verwachtingspatroon.
Tekst: Ingrid Roets
Fotografie: Marieke van Grinsven