AHA-YEHA: Wat jij wil

Stel: je bent op een feestje en een onbekende vraagt belangstellend wat je precies voor onderneming hebt. Wanneer je al tien minuten bezig bent met een vage opsomming, probeert je publiek zich onopvallend uit de voeten te maken. Herkenbaar?


Uitgave: Nov-Dec 2017
Thema’s: Vormgeving Marketing en communicatie Marketing Reclame

Rob de Bruijn (49) reclamemaker en Hans Vermeulen (56) vormgever/stylist maakten het zelf mee en besloten er iets aan te doen. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor andere ondernemers. Rob: ‘Wat is nou echt de kern van je werk? Waarvoor sta je ’s morgens op om fluitend aan de dag te beginnen? Als je dat weet verdwijnt de vaagheid en ontstaat er een duidelijke focus. Met focus krijgt je onderneming weer vaart.’ Hans: ‘Het is net zoiets als het opruimen van je kledingkast. Gooi niet-passende, kapotte of afgedragen kleding weg. Zo zie je wat nog echte waarde heeft en creëer je ruimte voor nieuwe ideeën.’

Aha!
Het duo ontwikkelde een interactieve manier om het werk van ondernemers te filteren en de kernwaarde te concretiseren: een Ahasessie. Rob: ‘We stellen gerichte vragen volgens een beproefd scenario. Meestal valt het kwartje al snel: het Aha!-moment. Vaak is er een hoop meuk aan de strijkstok blijven hangen, waarvan je als ondernemer nog geen afscheid hebt durven nemen. Het is best spannend, je moet je organisatie blootleggen en naar de uitkomst durven handelen. Niemand weet zoveel van de branche als jijzelf. Wij zijn er alleen om keuzes te helpen maken en richting te bepalen.’

Jiehaaa!
‘Wanneer je echt weet wat je wilt is dat een euforisch moment: Jiehaaa! Oftewel Yeha; gas erop! Er ontstaat een drive om in de gekozen richting te gaan handelen. We maken een jaarplanning, met een imago en marketingstrategie die de onderneming optimaal uit de verf laat komen. Daarvoor wordt je website, showroom, inrichting en advertentietraject bijgesteld of opnieuw ontworpen.’ Hans: ‘Ik doe de vormgeving en maak de vertaalslag. Wanneer onze klant een heldere toekomstvisie heeft, vertaal ik die heel gericht in beelden. Gevolg: de ondernemer heeft een pakkende boodschap, valt op en trekt (opnieuw) de aandacht.’

Hamers
‘Zoals Leon Hamers in Tilburg. Hij begon de sessie schoorvoetend maar werd allengs enthousiaster. Zijn winkel is nu gesublimeerd tot kastenspeciaalzaak en springt eruit, met dito website en advertentiecampagne.’ Laatste vraag: waarom die ooglapjes? Hans en Rob lachen: ‘We zijn rebels en voelen ons als piraten die een schip enteren. Ons gezichtsveld is gefocust op hetgeen echt waardevol is. 

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's