't Arendje: Het feest kan beginnen

‘Ik kreeg het idee toen ik in bed lag’, zegt Sjef Goesten (56) commercieel directeur van ‘t Arendje. ‘Een database van al onze 4.000 producten met goede, vrijstaande foto’s en duidelijke omschrijvingen.’


Uitgave: Nov-Dec 2017
Thema’s: Café Communicatie

‘Dat lijkt misschien voor de hand liggend, maar niemand had dat nog. Verhuurbedrijven maakten al wel gebruik van amateuristische databases, met rommelige of helemaal geen foto’s. Dat werkt niet. Klanten moeten duidelijk kunnen zien wat ze huren, zodat ze zich bij voorbaat een voorstelling van de sfeer kunnen maken.’ Sjef en zijn rechterhand Bram Cobben (36), algemeen directeur, doen uit de doeken waarom zij prima door de crisis heen kwamen.

Neus ophalen
‘We hebben er drie jaar aan gewerkt en inmiddels is er iemand vast in dienst die alle specificaties bijhoudt en nieuwe spullen invoert. Die database opende veel deuren. We hebben een zeer breed assortiment en bedachten dat we met andere verhuurders konden gaan samenwerken, om van elkaars producten gebruik te maken. Haalden bedrijven uit het hogere segment, met specifieke specialisaties, eerst hun neus voor ons op, tijdens de crisis werd dit soort ondernemers het hardste getroffen. Ze wilden daarna juist graag met ons om tafel. Inmiddels zijn we opgeklommen tot de nummer zes van de lijst, in deze tak van sport.’

Reseller-formule
Bram: ‘Je moet weten dat er ruim 1.500 soortgelijke bedrijven bestaan in Nederland, die, als ze beginnen, allemaal dezelfde basisproducten verhuren. Een bepaald type stoelen, glaswerk, bestek; noem maar op. Wanneer kleinere of startende verhuurbedrijven hun bestand met onze database uitbreiden, wordt hun assortiment in één klap vertienvoudigd. Ze krijgen onze breedte er gewoon bij. We vonden partners voor wie we onze reseller-formule bedachten waarin inmiddels 35 bedrijven, in Nederland en België, coöpereren.’

Uitgekiende routes

‘Wij ontwikkelen hun website met verhuurprogramma; een combinatie van onze producten en die van henzelf. Daardoor krijgen ze een homogene uitstraling en bewaken wij tegelijk de kwaliteit van hun database; we zorgen dat er alleen goede foto’s en beschrijvingen opstaan. Voor een klein percentage van de verhuur maken zij gebruik van onze spullen, die we op de daldagen van de week, gratis, bij hen bezorgen en weer ophalen. Daarvoor rijden onze vrachtwagens uitgekiende routes door het land. Inmiddels levert het partnerschap een derde van onze totale omzet op.’ 

Café De Lamme Goedzak
Wanneer je door de magazijnen van ’t Arendje loopt, kijk je je ogen uit naar alle bijzondere meubels en accessoires. Sjef: ‘Ik blijf bij wat populaire eventthema’s betreft, zoals industrieel, vintage, black & white. Maar ook Café De Lamme Goedzak of Moulin Rouge. Zo’n thema moet van A tot Z kloppen. Voor de aankleding van een ‘vintage’ feest bijvoorbeeld, struin ik kringloopwinkels en vlooienmarkten af om goede spullen te verzamelen. Schemerlampen, oude radio’s, fauteuiltjes. Een industrieel thema krijgt cachet door de bar van sloophout en stoelen gemaakt van oliedrums. Mensen creëren zo een unieke sfeer. Toen de foodtruckfestivals hip werden, hoorde ik van cateraars dat ze daarin niet mee konden gaan, omdat zo’n truck aardig duur is. Dus ontwikkelden we decorstukken van foodtrucks, waarachter een complete keuken gebouwd wordt. Creatieve oplossingen.’

Het China van Brabant
Waarom is ’t Arendje eigenlijk naar Waalwijk verhuisd? Bram lachend: ‘Waalwijk is het nieuwe China! Straks staat op alles een sticker met ‘Made in Waalwijk’. Maar serieus: je komt er pas achter wat hier voor bedrijvigheid heerst als je er zelf gevestigd bent. Sowieso heeft Zuid-Nederland het Westen voorbij gestreefd voor wat betreft industriële waarde. Mede door Sjefs innovatieve ideeën is ’t Arendje ontspannen door de crisis heen gekomen. Nu is die crisis duidelijk voorbij, we hebben het druk. Deze locatie is twee keer zo groot als de vorige en dat hadden we nodig.’

Good cop-bad cop
Sjef en Maria, zijn vrouw en administratief directeur, hebben geen kinderen en vonden in Bram een goede, toekomstige opvolger. Sjef: ‘Ik ben impulsief en vooral bezig met nieuwe dingen bedenken; creatieve processen. Ik denk niet als eerste aan geld. Daar heb ik Bram voor, hij is wat rationeler. Bram en ik zijn hetzelfde op het gebied van ‘niet lullen maar poetsen’. Verder zijn we als duo een soort good cop-bad cop of de dikke en de dunne, zo je wilt. Wanneer ik al te snel enthousiast ben, remt hij me af. De ene keer overtuig ik hem, de andere keer krijgt hij gelijk. Het voelt aan beide kanten positief.'

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's