René loopt door zijn prachtige zaak Vos Zanddonk in Waalwijk. De nieuwste Citroëns staan te glimmen in de showroom. Gasten zitten rustig een kopje koffie te drinken, verkopers voeren een gesprek met potentiële kopers. René kijkt rond, vraagt aan een klant hoe het met hem gaat, schenkt koffie in en maakt een geintje met een medewerker. De sfeer is gemoedelijk.
Mooi team
René (47): ’Zeventien jaar geleden heb ik dit bedrijf gekocht. Ik zat toen in Genderen, nu nog steeds trouwens, en kreeg de kans Zanddonk over te nemen. We bestaan nu vijftig jaar en mensen kunnen in Waalwijk terecht voor nieuwe en gebruikte auto’s, maar ook voor schadeherstel, reparaties en onderhoud. En natuurlijk ook voor financiering, leasing, verzekering, snelservice en accessoires. In Genderen hebben we geen werkplaats. Omdat we al lang bestaan, hebben we een mooi team van vakkundige en loyale mensen, ik werk gewoon mee hoor. Ik loop hier niet als de grote directeur rond.’ Zijn uitspraak wordt meteen kracht bijgezet door één van de verkopers, die lachend laat weten dat hij minstens net zo hard werkt als de rest. René: ‘Ik geloof in persoonlijk contact. Mensen willen gezien en gehoord worden, ze willen zich welkom voelen. Het gaat om de totale beleving. Je mag bij ons gerust twintig keer terugkomen om naar auto’s te kijken, wij zorgen ervoor dat je je altijd welkom voelt.’
Ons kent ons
Alles draait hier om persoonlijk contact, ons kent ons. Een informele werksfeer, de gemoedelijkheid - én vakkundigheid natuurlijk - bij het helpen van een klant. René kan zelf vertellen hoe hij te werk gaat, maar liever laat hij het een klant uit de doeken doen. Want daar draait het tenslotte om, om de klanten. Sander van der Linden (42), van het Waalwijkse Van der Linden Transport, schuift aan. Sander: ‘Ik ben hier al lang klant. Waarom? Omdat de mensen hier makkelijk te benaderen zijn, ik hecht veel waarde aan het persoonlijke contact. Mijn vader kocht hier al auto’s, net als mijn moeder. René heeft aan ons zowel zakelijk als privé al heel wat auto’s en busjes geleverd. Het is altijd in één keer correct geoffreerd en geleverd. Het draait om vertrouwen en dat zit hier wel goed.’
Typische mentaliteit
Inmiddels kennen René en Sander elkaar goed. René: ’We komen elkaar vaak tegen. Sander heeft een prachtig transportbedrijf in Waalwijk en we zien elkaar natuurlijk bij allerlei netwerkbijeenkomsten. We sponseren allebei RKC, we hebben een kennissenkring die elkaar overlapt en zo zie je elkaar ook nog weleens op een verjaardag. In het Waalwijkse kennen we elkaar, er zitten hier nog veel familiebedrijven die veel klanten in de regio hebben. Sander heeft ook veel regionale klanten, net als wij trouwens. In Waalwijk heerst een typische Midden Brabantse mentaliteit en wij voelen ons daar allebei bij thuis.’
Er kort opzitten
Sander: ‘Ons bedrijf is iets groter dan René’s zaak. Wij hebben zo’n honderd medewerkers, René zeventien. Waar hij nog heel veel persoonlijk contact kan hebben met zowel zijn klanten als zijn medewerkers, wordt dat voor mij al moeilijker. Maar we lopen allebei vaak door onze zaak heen. En dan weet je, voel je, wat er speelt. We zitten er allebei heel kort op. En we zijn allebei eigenlijk altijd met ons werk bezig. Vaak is dat ook onbewust, het is inherent aan ondernemer zijn. Je bent dag en nacht met je bedrijf bezig. Ook als je een keer uit eten gaat of op de motor stapt voor een ritje.’ René: ‘Ik ben niet zo’n motorrijder hoor, ik ga één keer per jaar drie dagen rijden. Ik stap liever op mijn fiets om mijn hoofd leeg te maken.’
Verkoper? Of toch niet?
Dat René en Sander elkaar vertrouwen en graag zaken met elkaar doen, is wel duidelijk. Lachend denken ze allebei terug aan die ene keer dat Sander op René stond te wachten in de showroom. Sander werd ondertussen aangesproken door klanten die op zoek waren naar een nieuwe auto. Ze gingen er vanuit dat Sander een verkoopmedewerker was, in plaats van een klant. Maar Sander is niet voor één gat te vangen. Hij leidde de klanten langs de auto’s en gaf aan dat er vast een mooie prijs te maken was. Natuurlijk gaf hij ook aan dat hij niet bij Vos Zanddonk werkte, maar toen René met de klanten ging praten, was de auto al zo goed als verkocht. Sander lachend: ‘Dat vergeet ik nooit meer. Ik zou hier zo aan de slag kunnen.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Raldo Neven