Willem II en Bonheur Horeca Groep: De magie van de groene mat

Wie denkt dat het in het Koning Willem II Stadion om voetbal en bier gaat, zit ernaast. ‘Het draait hier om samenwerkingen’, zegt directeur Berry van Gool. Bijvoorbeeld tussen de club en de stad en tussen de club en ondernemers. Maar de belangrijkste samenwerking is die met Bonheur Horeca Groep. Berry: ‘We hebben een ander vak, maar zorgen samen voor beleving.’


Uitgave: Nov-Dec 2017
Thema’s: Entertainment Evenementen Businessevent Sport en ontspanning Sponsoring Horeca

Hij is bescheiden over het aandeel van zijn club in het succes van het stadion als congres-
en evenementenlocatie. ‘Wij spelen hier zeventien wedstrijden per jaar, Bonheur is hier dagelijks topsport aan het bedrijven.’ Tim Wijdemans, directeur van Bonheur Horeca Groep geeft aan dat juist het voetbalveld een enorme aantrekkingskracht heeft, zelfs als er niet op getraind of gespeeld wordt. ‘De magie van de grasmat is onverminderd groot.’ Vrijwel niemand kan de verleiding weerstaan om even naar buiten te stappen. Daar waan je je niet buiten, terwijl de herfstige lucht echt te zien en te voelen is.

Snel
Onlangs realiseerde Bonheur Horeca Groep een verbouwing en restyling om U tegen te zeggen. Tim: ‘We hebben de zakelijke ruimten opnieuw ingericht en voorzien van de nieuwste vergaderfaciliteiten. De keuken van het restaurant is verplaatst en is nu open, er is een extra skybox bijgebouwd en de bar in het Grand Café is vervangen door meerdere kleinere bars. Alles heeft nu een frisse, eigentijdse uitstraling.’ De restyling is gerealiseerd met leveranciers die al als sponsor betrokken waren bij de club. Tim: ‘Ik ben ervan overtuigd dat we het project daardoor zo snel uit konden voeren, in vijf weken was het klaar.’ Berry: ‘Deze ondernemers voelen zich nu nog hechter verbonden met de club. En dat is ook precies wat wij willen uitstralen: Willem II is van iedereen.’

Beschikbaar
Het vernieuwde stadion biedt nog meer mogelijkheden voor allerhande bijeenkomsten. Van een lunch of vergadering met zijn tweeën tot bijeenkomsten met 3.000 man tot een presentatie voor 500 personen die daarna in groepen uit elkaar gaan om later gezamenlijk af te sluiten met een diner of uitgebreide borrel. Zelfs de kleedkamers en skyboxen zijn hiervoor beschikbaar.

Niet meer in de rij
De heren zetten ook rond wedstrijden in op het langer binnen houden van gasten. Berry: ‘Op vermaak en beleving van begin tot eind.’ De fanshop komt naast de ingang, het Meeting Point wordt groter en de ruimten voor supporters gaan op de schop. Tim: ‘We gaan meer ruimte creëren in de publiekscatering zodat deze vlotter verloopt. We zien nu dat een deel van de bezoekers van een wedstrijd in de rust op hun plek blijft zitten. Zij hebben geen zin om in de rij te staan.’ Berry: ‘Andere voetbalstadions zagen hun horecaomzet substantieel stijgen na soortgelijke verbouwingen.’ Tim heeft ideeën te over: ‘Niet meer betalen met munten maar met je clubkaart, consumpties bestellen vanaf de tribune.’ De exacte veranderingen worden de komende maanden bepaald.

BOB Kerstborrel
Op maandag 18 december kunnen ondernemers uit de regio zelf komen kijken hoe het bruist in het stadion. Berry: ‘Ook Kerst draait om samenwerking, om samen zijn. Daarom heten we ondernemers hier elk jaar graag welkom voor een sfeervolle BOB Borrel.’ Bezoekers staat weer een spektakel te wachten. ‘Jazeker, we moeten over de vorige editie heen.’ Die zat vol beleving, van de verlichte kerstbomen die naar de ingang leidden tot de ontvangst met bitterballen aan de rand van het veld. Om het over de plots aanflitsende veldverlichting en demonstratie van jonge voetballertjes nog niet eens te hebben.

De Koning
Bonheur Horeca Groep is sinds 2000 horecaexploitant van het voetbalstadion dat vernoemd is naar de Koning die zo graag in Tilburg kwam. De nieuwe inrichting geeft hem een prominente plek, op een zeer subtiele manier. Voor de ramen van het restaurant aan de zijde van de parkeerplaats hangt een doorzichtig gordijn. Pas als je hier langer naar kijkt, zie je de verschillende beelden die tekenend zijn voor de stad. De afbeelding van Koning Willem II valt vanwege de oranje kleur het meeste op. We zien het Paleis-Raadhuis dat hij in het centrum liet bouwen, de Sint Jozefkerk en een aantal straatbeelden. ‘Hiermee laten we zien dat we ons verbonden voelen met de stad.’

Trots, traditie, talent, Tilburg
Die verbintenis is er ook letterlijk. Berry vertelt: ‘Onze clubwaarden zijn trots, traditie, talent en Tilburgs. ‘Veel mensen weten dit niet, maar we doen veel voor de stad. We zijn erg maatschappelijk betrokken, doen projecten met scholen waarin spelers kinderen trainingen geven op het gebied van zelfvertrouwen of voorlichten over gezond leven.’ Mooie voorbeelden van de waarde die Willem II voor de stad heeft. Hij benadrukt: ‘Een eredivisieclub is een sieraad voor een stad, niet alleen die zeventien keer dat er thuis gespeeld wordt, maar elke dag.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Linn de Kort

< Alle thema's