DekoVerdivas: Soms zijn we te kortzichtig

Een samenwerking met een andere drukkerij. Een investering waardoor print-on-demand nog beter mogelijk is. Voor DekoVerdivas is 2019 een enerverend jaar. Directeuren Marloes de Kok en Jos Frijters investeren ook in hun medewerkers. ‘Dat is voor ons MVO, net als het steunen van sportieve doelen zoals de Warandeloop’, vertelt Marloes. Jos geeft aan dat ze soms te kortzichtig zijn in de gesprekken met (potentiële) klanten. Voldoende aanknopingspunten om eens bij te praten.


Uitgave: Nov-Dec 2019
Thema’s: Marketing en communicatie Grafische industrie

‘Voor ons is het een uitdaging om potentiële klanten ervan te overtuigen welke toegevoegde waarde we voor hen kunnen hebben.’ Iedereen bij DekoVerdivas en Groels\Print\Media\People die klantcontact heeft, volgt nu dan ook een verkooptraining waarin ze leren om minder vanuit producten te denken. ‘We leveren wat gevraagd wordt, maar kunnen meer doen als we goed doorvragen.’ De verkooptraining heeft als neveneffect dat de medewerkers van de twee bedrijven elkaar beter leren kennen. Marloes: ‘Bij het koffieapparaat oefenen we bijvoorbeeld in het stellen van open vragen. Hartstikke nuttig en gezellig.’

Verschillende talen
Ze werken onder andere voor het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis en De Mandemakers Groep, maar bijvoorbeeld ook voor machinebouwbedrijf Tobroco-Giant. Marloes: ‘We produceren rond de 3000 handleidingen per jaar voor graafmachines, in meerdere versies, in verschillende talen. Dat doen we voor een vaste prijs per handleiding, of we er nou 10 of 500 drukken. Allemaal met dezelfde kwaliteit.’

Zeldzaam
De Tilburgse drukker vervult graag de rol van facilitator van de communicatie voor bedrijven. Drukwerk kun je overal halen, maar een vaste leverancier die voorraad houdt en bestellingen koppelt, is zeldzaam. ‘Als bedrijf kun je meer winst boeken met ICT dan met besparingen op de kosten van drukwerk’, stelt Jos. Hij adviseert om voor kwaliteit te kiezen. ‘Zodat je niet op een beurs staat met twee folders van verschillend formaat waarbij de kleuren niet overeenkomen.’ Want als je bij een online prijsvechter bestelt, weet je niet waar het gedrukt wordt. Tel daarbij op kwesties als: meer bestellen dan nodig is, teveel verpakkingsmateriaal, levertijden die niet gespecificeerd zijn en stapels facturen. ‘Veel bedrijven accepteren dit terwijl het anders kan. Een opdrachtgever uit de zorg rekende me voor dat het zo 100 euro kost om een factuur te verwerken. Als wij tien facturen terug kunnen brengen naar één dan is de besparing enorm.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Linn de Kort

< Alle thema's