In 2009 kwam Tomas in dienst bij De Bresser. ‘We deden alleen particuliere verhuizingen en die lagen door de economische crisis grotendeels stil. Soms hadden we twee weken op rij niets te doen, verschrikkelijk vond ik dat. Ik heb liever buikpijn van te veel dan van te weinig werk.’
Slalommen
Tomas volgde in 2011 de broers Jan en Nico de Bresser op, de derde generatie in het familiebedrijf. ‘Tijdens de crisis zijn we noodgedwongen begonnen met logistiek. Met alleen verhuizingen reden we te vaak leeg. Maar aan slecht betalende meubelleveranciers hadden we ook niets. Slalommend langs allerlei klussen kwamen we uit bij wat we nu zijn; we verhuizen, we vervoeren, monteren en richten in voor klanten van wereldniveau.’ Op 1 januari 2016 werd De Bresser Logistiek een zelfstandig bedrijf met een eigen locatie. Tomas vindt het wat klef klinken, maar De Bressers klanten zijn hun partners. ‘Wij voeren de regie, zij doen waar ze goed in zijn, zoals kantoormeubilair of bedden voor de zorg maken. Wij nemen de volledige logistieke keten over en verbeteren die door zoveel mogelijk te automatiseren.’ Zo heeft het een wasserij voor medische hulpmiddelen ingericht in de vestiging in Oisterwijk en leggen diverse klanten het inpakken en laden van meubels bij De Bresser neer.
Focus
Drie jaar geleden kwam Tomas zichzelf flink tegen. ‘De omzet groeide nauwelijks terwijl ik werkte als een paard.’ Hij nam een businesscoach in de arm. ‘Dat heeft enorm geholpen; ik heb weer een doel en richting doordat we het bedrijf volledig geanalyseerd hebben. Als ondernemer zit je vaak vast in de waan van de dag, die 250 e-mails in je inbox lijken belangrijker dan aan je bedrijf werken. Ik ging aan de slag met marketing, branding, onze positionering en sindsdien halen we onze doelen royaal.’
Eredivisie
De komende jaren focust Tomas op doorgroeien. ‘Goede partners vinden ons inmiddels vanzelf. Elk bedrijf dat ik als ultieme klant zag, is bij ons aangesloten zoals bijvoorbeeld een Amerikaanse fabrikant van ziekenhuisbedden, een wereldwijd marktleider. Dat is voor ons de eredivisie.’ Bedrijven worden alleen partner als ze er net zo inzitten als hij. ‘Scherpe prijzen rekenen is prima, maar het moet billijk zijn. Als een partner zegt: ik heb meer nodig want ik kom tekort doordat ik bepaalde kosten niet goed heb ingeschat, dan krijgt hij meer. Andersom verwacht ik dat ook.’
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema