Mister VoIP: Een hot issue

‘Telecom draait om verbindingen, vaste en mobiele toestellen, koppelingen met bijvoorbeeld een CRM-systeem, WhatsApp en Microsoft Teams’, somt telecomtechneut Sven Witlox op. Die puzzels oplossen vindt hij het leukste wat er is. Met commerciële topper Niels van der Pluijm startte hij vier maanden geleden Mister VoIP.


Uitgave: Nov-Dec 2020
Thema’s: Telecommunicatie Thuiswerken ICT & Telecommunicatie

‘Ik werk sinds 2000 in de telecom, in loondienst en als zzp’er. Door corona raakte ik in juni mijn baan kwijt’, vertelt Sven. Via LinkedIn benaderde hij zijn netwerk om eens bij te praten. Niels zag zijn bericht en nam contact op. Sven was ooit bij hem in loondienst bij Helder Telecom, het bedrijf dat hij tien jaar geleden verkocht. Sindsdien is hij directeur van Breedband Tilburg. ‘Dat is geen fulltimebaan dus ik heb tijd voor Mister VoIP.’ VoIP staat voor Voice over IP; bellen via internet. Sven is blij met zijn compagnon: ‘Ik wilde de focus alleen op telecom leggen, Niels overtuigde me ervan om ook verbindingen erbij te doen en dat pakt goed uit.’

Straight prijzen
Sinds september zijn ze operationeel. ‘In Plan-t in de Tilburgse Spoorzone hebben we meerdere klanten aangesloten. We richten ons op het mkb tot vijftig werkplekken in de regio Tilburg, Waalwijk en Den Bosch zodat we weten met wie we zakendoen.’ Daarnaast werken ze met Brabantse aanbieders van telefoonproducten en diensten. Hun diensten zijn transparant, dus op de website staan ‘straight’ prijzen. Niels: ‘Je ontvangt geen ingewikkelde offerte en kunt alles online afsluiten.’ Ze werken met vooraanstaande telefonieoplossingen van 3CX en Xelion.

You Tuben
Door corona is telecom een hot issue geworden. ‘Mensen werken vaker thuis. Ze willen zien welke collega’s bereikbaar zijn of welke collega hen gebeld heeft. De techniek is hier bij veel mkb’ers nog niet op ingericht’, legt Sven uit. Terwijl er zoveel kan; een vast nummer koppelen aan een mobiel toestel en bellen via Teams in plaats van een telefooncentrale. ‘Daar is extra data voor nodig zodat de verbinding goed blijft als tientallen medewerkers vanuit huis inloggen. En dat je kinderen kunnen You Tuben zonder dat jouw videocall begint te haperen.’ Ze verwachten dat WhatsApp zakelijk een grotere rol gaat spelen. ‘Kijk maar naar twintigers; die appen een zakelijk contact eerder dan dat ze bellen. WhatsApp is te koppelen met onze telefoonsystemen zodat je centraal contact kunt onderhouden met je klanten.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's