Villa Pardoes: We hoeven er geen seconde over na te denken

Targets, KPI’s en omzetten zijn aan de orde van de dag. Maar niet als je de blauwe deuren van Villa Pardoes binnenloopt waar ouders met een ernstig ziek kind een week lang kunnen ontspannen. Technische Unie haalde samen met Viega, Draka, Signify en Nefit Bosch maar liefst achtduizend euro voor de organisatie op. ‘Ik ben trots en dankbaar’, zegt Gert-Jan van Boxel. ‘Wij moeten namelijk elk jaar 1,5 miljoen euro uit de markt halen om de exploitatie sluitend te maken.’


Uitgave: Nov-Dec 2020
Thema’s: MVO

‘Lang niet iedereen weet dat we een vrijwilligersorganisatie zijn’, gaat een van de twee fondsenwervers van Villa Pardoes verder. ‘Een weekverblijf in Villa Pardoes voor één gezin kost ons 2.500 euro, ze hoeven zelf helemaal niets te betalen. We ontvangen wekelijks twaalf gezinnen, zeshonderd op jaarbasis. Onze sponsors en donateurs zijn enorm belangrijk voor ons.’

Herinnering
Gelukkig zijn er ondernemers die geen seconde na hoeven te denken wanneer hen gevraagd wordt een bijdrage te leveren. Voor Paul Kleijn van Technische Unie, groothandel voor installatietechniek en industrie, is het de tweede keer. Vorig jaar haalde hij voor Villa Pardoes samen met Grundfos 2.500 euro op. Dit jaar betrok hij zijn kernleveranciers erbij. ‘Technische Unie is lid van Villa Club en helpt regelmatig bij klussen van Villa Pardoes’, zegt de manager verkoopkantoor. ‘Zo bouwden we laatst nog mee aan zes nieuwe themahuisjes. Met alle plezier. De gedachte achter Villa Pardoes raakt toch iedereen?’ Villa Pardoes biedt gezinnen met een ernstig ziek of soms zelfs ongeneeslijk ziek kind kosteloos een unieke vakantiebeleving voor één week. De kamers in de themahuisjes zijn de ultieme fantasie voor kinderen, een herinnering die ze zich nog lang zullen heugen. ‘Of kort’, reageert Gert-Jan. ‘Afhankelijk van de ernst van hun ziekte. Er zijn helaas zelfs kindjes die de wachttijd niet eens overleven.’

Vooruitzicht
De vier accountmanagers van Viega, Draka, Signify en Nefit Bosch hebben allen zo hun eigen link met Villa Pardoes. Lorenzo de Groot van Viega, een fabrikant in leidingsystemen: ‘Ik ken Villa Pardoes van het tv-programma Beau Inside, dat veel indruk op me maakte. Ons pasgeboren kindje ligt toevallig nu in het ziekenhuis om aan te sterken. We mogen het over enkele dagen weer gezond mee naar huis nemen, maar dat vooruitzicht hebben ouders die hier komen niet.’ Accountmanager Jardi van Sterrenberg van Draka, werkzaam in de kabelindustrie, voegt eraan toe: ‘Ik maakte me al veel zorgen toen onze baby voor iets kleins naar het ziekenhuis moest. Kun je nagaan hoe het ouders vergaat van een kind dat misschien niet meer beter wordt. Draka is een sociaal bedrijf, natuurlijk steunen we Villa Pardoes.’

Opbloeien
Een andere partner is het bedrijf Signify, gespecialiseerd in verlichtingssystemen, dat net als Technische Unie ondersteunt bij Villa’s klussen. ‘Ik heb op deze plek ouders echt zien opbloeien’, zegt Roland Vermeulen. ‘Ze ontmoeten hier lotgenoten om hun verhaal mee te delen en dat is erg waardevol. Zelf ben ik vader van een kind met een beperking dat intern woont. Ik heb haar vanwege coronaregels bijna vijf maanden niet vast kunnen houden. Met Moederdag mochten we één minuut naar haar zwaaien. Het geluk van je kind gaat je aan het hart.’ Cor van Berlo van Nefit Bosch, leverancier van duurzame technieken, is trots op het resultaat. ‘Ik had zo’n prachtig eindbedrag niet verwacht. We steunen vaker goede doelen en selecteren daarbij altijd bewust. Villa Pardoes, daar kun je niet omheen.’

Activiteiten
Het wordt wat stil na al deze verhalen aan tafel te midden van leuke themahuisjes, lachende clowns en allerlei speelgoed. Enerzijds stemt de sprookjesachtige sfeer vrolijk, anderzijds verdrietig als je je de realiseert waarvoor dit alles opgezet is. En dan te bedenken dat deze omgeving voor Gert-Jan zijn dagelijkse werkplek is. Hij wil er best iets over zeggen. ‘Mijn werk is confronterend, motiverend en in mijn geval ook relativerend, omdat ik MS heb’, zegt Gert-Jan die nu zeven jaar aan Villa Pardoes verbonden is. ‘Maar ik ben dankbaar dat ik, samen met onze tweehonderd vrijwilligers en ruim vijftig sponsoren, elke dag kan bijdragen aan een stukje geluk. Geluk voor mensen die het ontzettend hard verdienen en het heel erg nodig hebben.’

Credits
Paul Kleijn, initiatiefnemer en officieus sponsorambassadeur van Villa Pardoes, wuift alle credits aan zijn adres weg. ‘Zonder de steun van deze jongens en de mensen van ons servicecentrum, waren we nooit tot zo’n mooi eindbedrag gekomen. Volgend jaar hoop ik nóg meer binnen te halen. Goed nieuws, Viega, Draka, Signify en Nefit Bosch hebben zojuist besloten om dan weer mee te doen met de actie.’

Gert-Jan van Boxel, Villa Pardoes: ‘Sommige mensen hebben duizend wensen, sommige maar één.’
Paul Kleijn, Technische Unie: ‘Ik wil hier elke dag wel komen, maar het liefst niet met mijn kind.’
Lorenzo de Groot, Viega: ‘We zijn van origine een heel familiair bedrijf net als Villa Pardoes, de klik was er meteen.’
Jardi Sterrenberg, Draka: ‘Natuurlijk moeten er omzetten gemaakt worden, maar daar moet je iets goeds mee doen.’
Roland Vermeulen, Signify: ‘Cijfers zijn belangrijk, maar sociaal zijn het belangrijkst.’
Cor van Berlo, Nefit Bosch: ‘We moeten omzet maken om goede doelen te kunnen steunen.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's