Merino Consulting Services: Dan maak je naam

Op de Back to Business Borrel vertelde Frank Manders, de drijvende kracht achter Merino Consulting Services, dat hij de Santiago de Compostela route ging lopen. Een lang gekoesterde droom. ‘Ik heb hem ongeveer één dag binnen de organisatie meegemaakt alvorens ik er mijn intrede deed’, lacht Luc Oomen. Naast hem zit Eva Espa. Ze glimlacht: ‘We hebben bijna dagelijks contact met Frank. Hij heeft beloofd voor Kerst terug te zijn.’


Uitgave: Nov-Dec 2021
Thema’s: Consultancy Adviesbureau ICT ICT & Telecommunicatie IT-infrastructuur IT IT-netwerken

Zo gaat dat bij Merino. Dromen najagen. Ze waarmaken. Zo mag Luc Oomen ook een droom waarmaken - of beter gezegd een mooie ambitie: voor Merino een IFS praktijk opzetten. Voor alle duidelijkheid, Merino Consulting Services is geen wolfabrikant, maar implementeert Infor LN software binnen de maakindustrie en biedt hoogwaardige consultancy bij businessprocessen. Sinds kort focust zij ook op IFS software. Waar het softwaremerk Infor LN populair is in de automotive en aerospace & defence, is IFS geschikt voor de kapitaalintensieve industrie. Denk aan energy, utilities, shipping.

Tanden erin

Luc is sinds 1 oktober bij de organisatie werkzaam. Door zijn brede werkervaring, ambitie en gedrevenheid is hij dé man voor deze klus. Hij heeft er enorm veel zin in en zette vanaf dag één gretig zijn tanden in de klus. ‘Met een organisatie als Merino achter me, sta ik er vol vertrouwen in’, zegt hij. ‘We kunnen nu ook interessante klanten aantrekken uit de zogeheten renewables ofwel hernieuwbare energiebronnen, zoals solar, wind en hydrogen. Ook zij zullen steeds meer consultancy vragen op het vlak van bedrijfsstrategie en automatisering. Wij zijn de consultants die naast hen staan, meedenken en de beste oplossingen en adviezen aanreiken.’ Hij twijfelde geen moment toen hij door Frank benaderd werd. Merino is namelijk een wereldwijde speler, nu acht jaar in Tilburg. Ze heeft 65 man op de payroll staan en bezit een wereldwijd en duurzaam netwerk. ‘Merino maakt waar wat ze belooft’, ondervindt Luc. ‘Met de kennis van onze business consultants, projectmanagers en specialisten, krijgen we dat ook gedaan. Als je dan ook nog het lef hebt om grote internationale projecten op een prettige wijze tot een goed einde te brengen, dan maak je naam.’

Multifunctionele oase

Het kalf dat letterlijk en figuurlijk op een voetstuk staat in het kantoor in het bruisende Plan-t, verwijst naar de Indiase roots van de organisatie. Dit heilig koetje heet je onmiddellijk welkom zodra je er binnenloopt. ‘Onze consultants komen uit alle werelddelen en de voertaal binnen Merino is Engels,’ legt Eva Espa uit, Director Office en HR. ‘Ook onze klanten komen uit het binnen- en buitenland. Zij zijn voornamelijk actief in de manufacturing.’ Eva zelf is overigens degene die het schitterende interieur van Merino verzorgde, dat in de verste verte niet doet denken aan een intensieve workspace. Eerder aan een multifunctionele oase met het thema Holland als rode draad.

Opbloeien

Door corona werd het reizen onmogelijk, maar Merino vond al snel een nieuwe manier van werken uit: offsite samenwerken met de klant. Trainingen en meetings werden gehouden via Teams. ‘Dat was even wennen’, zegt Eva. ‘Je moet omschakelen, andere mogelijkheden verkennen. Maar ook nieuwe dingen gaan na verloop van tijd vanzelf.’ Luc: ‘De automotive heeft wel flinke klappen gehad, maar die branche zal weer opkrabbelen. We maken ons niet al te grote zorgen. We mogen hun leverancier en consultant zijn. Zodra zij weer opbloeien, gaan wij vanzelf mee. In de tussentijd blijven we nieuwe diensten ontwikkelen en hebben we er - ondanks corona - nieuwe klanten bij. Nieuwe ontwikkelingen leiden sowieso tot nieuwe bedrijven en die hebben allemaal behoefte aan efficiënte bedrijfsprocessen.’

The War for Talent

Lastiger is The War for Talent; de uitdaging om talenten te behouden en nieuwe te werven. Daarom zien Luc en Eva binden als een belangrijke waarde. Mede omdat bij Merino veel verschillende nationaliteiten vaak buiten de deur werkzaam zijn. Een gemeenschappelijke ambitie is dus essentieel, zoals originele, uitdagende en innoverende projecten aangaan. Projecten die soms heel ver vooruit in de toekomst lijken. ‘Mijn zoon werd helemaal enthousiast toen ik hem vertelde dat Lilium een klant van ons is’, aldus Luc. ‘Dit Duitse bedrijf is een elektrisch vliegtuigje aan het bouwen dat straks als taxi gaat fungeren. Hoe mooi is dat?’ Veel techneuten en bedrijfskundigen dromen ervan om hier dicht bij te komen. Bij Merino is dat heel gewoon. Het internationaal werkende bedrijf is betrokken bij haar medewerkers. Zo brengt de Merino Academy trainingsprojecten in beeld met aantrekkelijke development plans van junior tot principal.

Warm bad

Bij het vinden van nieuwe mensen staren beiden zich niet blind op functieomschrijvingen, maar vallen ze voor de mix van persoonlijkheid, achtergrond en skills. ‘Merino is voor haar mensen niet alleen een werkgever, maar biedt hen een thuishaven’, merkt Eva op. ‘Je zit als consultant bij de klant, thuis of op kantoor. En je job is veeleisend genoeg. Bij ons op kantoor ervaar je geen stress. Daar kom je in een warm bad terecht.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's