Hij legt uit: ‘Kandidaten zoeken online naar een bedrijf dat bij hen past. Laat dus zien hoe tof jouw bedrijf is en doe dat 52 weken per jaar. Een vacaturetekst kan nog zo goed geschreven zijn, vergeet je je DNA erin te stoppen dan trek je niet de juiste sollicitanten aan.’ En DNA gaat verder dan primaire arbeidsvoorwaarden en gezellige uitjes. ‘Laat vrolijke medewerkers zien en projecten waar je trots op bent. Deel wat je belangrijk vindt zodat potentiële medewerkers kunnen zien of jullie bij elkaar passen. Wat voor alle leeftijdsgroepen geldt, is dat ze een warm nest zoeken, een succesvolle groep waarbij ze zich aan willen sluiten.’
Plan de campagne
Meten en bijsturen op basis van feiten is een groot goed binnen Indicia. ‘We houden bij hoe lang bezoekers op een pagina blijven, waar ze naar kijken, waar ze op klikken en wanneer en waar ze afhaken. Vervolgens verbeteren we een campagne met behulp van dit soort data.’ En wanneer is een campagne dan succesvol? ‘Als je het voor elkaar krijgt iemand lang genoeg op jouw pagina te laten blijven, bijvoorbeeld op de pagina waar jouw vacatures staan.’
Risico van social media
Daarnaast is altijd een combinatie van elementen nodig en continuïteit. ‘Af en toe een betaald bericht op social zetten, leuk, maar je moet altijd zichtbaar zijn. Online en offline.’ Daarom besteden veel ondernemers het onderhoud van online media-kanalen uit. ‘Bedrijven met een marketingafdeling doen wel vaak zelf de social mediakanalen en besteden campagnes aan ons uit. Bijvoorbeeld als ze vacatures hebben. Risico van social media zelf beheren, is dat dit vaak het eerste is dat vervalt in drukke tijden.’ En dat is zonde, want juist als je continu je echte ik toont, dan pop je op in hoofden die op zoek zijn naar ander werk.
Schaken op drie borden
Een effectieve manier om een bedrijf online te presenteren is met humor. ‘Natuurlijk zijn we niet allemaal Coolblue, maar dat is wel hét voorbeeld van professionalisme gevangen in een boodschap met een knipoog. Je kunt humor toepassen in content. Het creëren van die content, statisch en bewegend, op de juiste kanalen en zichtbaar voor de juiste doelgroepen, dat schaken op drie borden, daar zijn wij goed in.’ Een prachtig voorbeeld van een campagne met humor, is die Maikel produceerde voor Enexis. De kijker ziet een enthousiaste man die niet alleen het dak van zijn huis met zonnepanelen belegt, maar ook de tuin. Zijn dochter vraagt zich af hoe ze naar buiten kan en zijn vrouw zucht diep als manlief weer eens uit bed springt zodra hij de eerste zonnestralen spot, zijn smartphone grijpt en in de app kijkt hoeveel energie zijn zonnepanelen opwekken. ‘Door het in het overdrevene te trekken, brengt deze video de boodschap goed over.’
Content en nog 'ns content
In bewegende content is de combinatie video en animatie steeds frequenter van toepassing. ‘Dat komt doordat we ook inhoudelijke content willen bekijken zonder geluid, bijvoorbeeld als we in het openbaar vervoer zitten, of in een wachtkamer. Voor die momenten zijn video’s waarin beeld en teksten gecombineerd worden effectief. We laten dan bijvoorbeeld teksten en afbeelding oppoppen. Daarmee kun je een brede doelgroep aanspreken.’
Belang organisch bereik
Het draait allemaal om op een directe manier impact maken. Indicia doet dat door techniek te combineren met creativiteit. ‘Creativiteit ontstaat bij ons vooral als we samen zijn. Als we met een groep bijeenkomen voor een creatieve brainstorm dan ontstaan er altijd meerdere ideeën. Daarna volgt de technische inrichting. ‘Hierin gaan veranderingen snel. Google past zijn spelregels nogal eens aan, bezoek aan Facebook neemt af, op Instagram neemt dat iets toe, maar bezoek aan TikTok stijgt echt explosief.’ Hij verwacht strengere regelgeving op het gebied van re-targeting. ‘Dan mogen we geen advertenties meer tonen op de sociale media van iemand die een website heeft bezocht. Dat mag dan alleen als iemand contactgegevens achterlaat.’ Dit soort maatregelen zorgen ervoor dat organisch bereik met behulp van content, dus informatieve teksten en video’s, steeds belangrijker worden in de jacht op de klant én die nieuwe medewerker
TEKST SARA TERBURG
FOTOGRAFIE INDICIA