Panhuijsen Verpakkingen: Zij blij met de bloemen, ik met de doos

Verpakking is veel meer dan een kartonnen doos. Bij Panhuijsen Verpakkingen zoeken ze op detailniveau naar de beste oplossing. Daarom adviseren ze voor Spa rood een andere verpakking dan voor Spa blauw.


Uitgave: Nov-Dec 2022
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant Verpakken Verpakkingen

Michiel van Dijk, commercieel directeur en ‘foliefluisteraar’, vertelt een anekdote uit zijn beginjaren. ‘Ik ging met mijn vader naar een ontwerper van designerlampen. De verpakking mocht niks kosten. Mijn vader zei: ‘Als je die lamp zó meegeeft op transport dan kan het glas daarna in de glasbak en het metaal naar de schroot. Je lamp is dan niet meer waard dan de prijs van oud ijzer. Verpak je hem in een doos van 25 gulden, dan kan je er nog steeds 1.000 gulden voor vragen. We leveren dus letterlijk toegevoegde waarde.’ Met het aanscherpen van de wet- en regelgeving is dat belangrijker dan ooit. Deze wet verplicht vervoerders hun lading zo te zekeren dat die onder normale omstandigheden niet in beweging komt. Gebeurt dat wel, dan kan de vrachtwagen kantelen.

Kaasproducent-kaas-test

Michiel: ‘Wij adviseren op detailniveau. Vaak kun je met de juiste verpakking een hoop ellende voorkomen.’ Joost, algemeen directeur, vult aan: ‘Daarbij is het belangrijk te weten dat de beste oplossing niet altijd de duurste oplossing is.’ Commercieel directeur Susanne vertelt dat Panhuijsen bij een bekende kaasproducent tests heeft uitgevoerd met stretchfolie. ‘Als je ziet hoe iemand werkt, dan haal je daar veel informatie uit.’

Minder product nodig

Michiel: ‘Veel mensen wikkelen stretchfolie naar eigen inzicht om de pallets. Doe je dat niet optimaal, dan blijft er ruimte over om op te rekken en dus om te bewegen. Uit onze tests bleek dat de kaasproducent veel minder van ons product nodig had dan van de folie die ze eerder gebruikten. Dat scheelde in de inkoop én in de afvalbeheersbijdrage. Al bij al een behoorlijke kostenbesparing.’ De broers en zus vertellen enthousiast over hun bevindingen. Sinds 2003 zitten ze in de zaak. Michiel: ‘De liefde voor het verpakkingsvak is ons met de paplepel ingegoten. Vroeger keek ik altijd al of een plastic tasje bij ons vandaan kwam.’ Joost: ‘Ik weet nog dat mijn vriendin bloemen kreeg via Greetz. Zij was blij met de bloemen, ik met de doos.’

TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's