HLB Van Daal & Partners: Liever sparren dan wroeten in historie

HLB Van Daal & Partners staat vooral als adviseur naast de ondernemer. De accountants en belastingadviseurs zijn uw sparringpartner en de traditionele accountancy is daarbij het houvast. De hoofdsponsor van de BOV Trofee is klaar voor de toekomst en partners Rob Becx en Edwin van Iersel delen dit graag met de buitenwacht.


Uitgave: Okt-Nov 2010
Thema’s: Accountancy Belastingadvies

HLB Van Daal & Partners timmert hard aan de weg om haar naamsbekendheid in de regio te vergroten. Het accountants- en belastingadvieskantoor sponsort onder meer het Hap-Stap Festival, verschillende sportverenigingen en is de komende drie jaar hoofdsponsor van de BOV Trofee. Op 4 november reikt de JuniorKamer Hart van Brabant de BOV Trofee 2010 uit aan het bedrijf met de beste ondernemersvisie. Dan is bekend welke onderneming in Midden-Brabant klaar is voor de toekomst. HLB Van Daal & Partners is zeer te spreken over de zes geselecteerde bedrijven: Banner Pharmacaps, Desso, Ingenieursbureau Heemskerk, Aces Direct, Van Loon Electrotechniek en de Diamant-groep. Rob Becx: 'Het zijn kandidaten van hoog niveau. Vanuit onze professie bieden wij de jury enige ondersteuning. Wij hebben de bedrijven bezocht en gekeken naar de financiële informatie, bedrijfsprocessen en de interne en externe gerichtheid. Wij zijn blij dat we de beslissing voor de nominaties over mogen laten aan de deskundige jury.' Edwin van Iersel vult aan: 'De BOV Trofee is een kwalitatief goed georganiseerd evenement. Degene die de prijs wint, betekent iets in het bedrijfsleven. Het is een bruisend evenement, met gelegenheid tot netwerken.'

Veranderingsbereid
Het thema van de BOV 2010 ‘Klaar voor de toekomst’ is volgens de accountants een doorlopend proces. 'Ondernemers die veranderingsbereid zijn, hebben een grotere kans van overleven. Het gaat niet alleen om prijsconcurrentie. Zij die nu niet mee gaan, kunnen straks niet meer mee. De snelheid waarmee de ontwikkelingen plaatsvinden, gaat steeds harder. Informatie wordt transparanter, denk aan internet en social media', waarschuwt Rob. 'Wat continuïteit betreft is een onderneming hierdoor nooit klaar voor de toekomst. Denk aan veiligstellen van vermogen, groei, investeringsbeslissingen, overdracht, etc.' Midden-Brabant kende een identiteitscrisis en macro-economisch gezien loopt de regio nog iets achter op Oost-Brabant. Maar er heerst volop bedrijvigheid en diversiteit. Ondanks het zware weer worden gesprekken positief ingezet en zijn ondernemers toekomstgericht. Terwijl de teneur in de pers aanhoudt - meer bezuinigingen, groei blijft achterwege - zie je ook dat heel veel bedrijven tegen de economische ontwikkeling in groeien. Wordt de situatie negatiever voorgesteld dan dat deze is? 'Het is lastig om daar een uitspraak over te doen', aldus Edwin nadenkend: 'Het onderscheid binnen het ondernemerschap wordt nu wel gemaakt.' Maar deze economische tijd biedt ook kansen. HLB adviseert nu te acteren in plaats van te reageren.

                                HLB Van Daal & Partners 2

Klankbord
HLB Van Daal & Partners is graag een sparringpartner. De accountant en belastingadviseur anno 2010 is in haar advisering steeds minder historisch gericht en vervult duidelijk een klankbordfunctie. De traditionele accountancy maakt nog steeds deel uit van het takenpakket, maar er wordt van de ondernemer verwacht dat deze een eigen bijdrage levert aan de managementinformatie (noodzakelijk voor het opstellen van de jaarrekening), aangifte inkomstenbelasting, omzetbelasting en vennootschapsbelasting. Die tools heeft iedereen ter beschikking en dat geeft de accountant en belastingadviseur meer ruimte om aandacht te besteden aan de persoonlijke relatie met de klant. 'Wij staan als ondernemer naast de ondernemer en fungeren vooral als klankbord. Omdat wij op afstand acteren en daardoor een breder perspectief hebben, kunnen en mogen wij de spiegel voorhouden. Wij bespreken de strategie van het drieluik: de onderneming, ondernemer en privépersoon en zitten als vertrouwenspersoon aan tafel. Het is belangrijk dat er een wederzijdse klik is en ook de ondernemer mag kritisch zijn. Niet alleen qua tarieven, want dan vergelijk je al snel appels met peren', knipoogt Rob. klantgericht We hebben het steeds over dé ondernemer, maar is HLB Van Daal & Partners zelf klaar voor de toekomst? Gedurende enige tijd is het kantoor intern gericht geweest en zijn de puntjes op de i gezet op het gebied van automatisering en online informatievoorziening. Met de nadruk op ‘geweest’, want nu de organisatie staat, wordt er meer toenadering gezocht tot de klant. 'De markt is in beweging, ook voor ons. We investeren veel in onze medewerkers en mogen wel zeggen dat we zeer hoog geschoolde professionals in huis hebben', aldus Edwin. HLB is met tweehonderd medewerkers in Brabant sterk vertegenwoordigd en de ondernemende adviseurs beschikken over een eigen netwerk. Het kantoor is aangesloten bij HLB International waardoor de contacten over de grens snel en soepel verlopen. Rob tot slot: 'Wij zijn klaar voor de toekomst en delen dat graag met de buitenwacht. Onze uitdaging ligt in het samen met de ondernemer zoeken naar resultaten. Wanneer je verbeteringen ziet bij bedrijven waar je samen door een lastige periode bent gegaan, schept dat een band. Als het je klanten goed gaat, straalt dat op jezelf af.'

< Alle thema's