Error loading MacroEngine script (file: MainNavigation.cshtml)

Taste reclamebureau: Wees je merk

Reclamebureau Taste heeft een methode ontwikkeld om in- en extern merkgedrag in kaart te brengen: Mindstyling. Het doel van deze werkwijze: een geloofwaardig merk neerzetten waarin zowel bedrijf als consument zich herkennen. Ofwel: Wat je roept, moet je van binnen zijn.


Uitgave: Okt-Nov 2010
Thema’s: Reclame Communicatie

'Ga uit van je eigen kracht. Ontdek waar je goed in bent en waarin je je onderscheidt van de concurrent. Waar liggen je kansen? Als je dat weet, kun je het naar buiten uitdragen.' Aan het woord is Hans Brouwer, samen met Pepijn Keukelaar directeur van Taste reclamebureau. Waar ze zelf goed in zijn? 'Mode, wonen en wellness.' Taste heeft een eigen werkwijze ontwikkeld voor het positioneren van een merk: Mindstyling. Brouwer: 'Mindstyling is een methode waarmee in- en extern merkgedrag in kaart wordt gebracht. Deze werkwijze is geïnspireerd op de filosofie van merkenspecialist Rik Riezebos. Het begint er mee dat een bedrijf een goede visie moet hebben, die gedragen wordt door iedereen in de onderneming. Vanuit die visie kom je tot een merk, waarop je je strategie, marketing en commerciële doelstellingen baseert.'

Spiegel
Pepijn Keukelaar: 'Wat je roept, moet je van binnen zijn. Vaak blijkt dat het beeld dat de ondernemer heeft van zijn bedrijf en zijn doelstellingen, totaal niet klopt met het beeld dat het personeel heeft. Als het beeld van de mensen in je directe werkomgeving al afwijkt, hoe zit dat dan met de consument?' Brouwer vult aan: 'Wij houden onze klanten een spiegel voor. Wat is je visie, je droom, je idee? Van daaruit bepalen we de missie: de manier waarop je die droom gaat realiseren. Daarna kun je die visie omzetten naar merkidentiteit. Die kun je vervolgens vertalen naar je website, folders en de briefing van het personeel. Het positioneren van je merk is een bewuste keuze. Ga daarbij uit van je eigen kracht. Als je je goed positioneert, trek je niet alleen de juiste klanten aan, maar ook het personeel dat bij je past. Je creëert je eigen habitat.'

          Taste reclamebureau 2

Top tien
Dat deze manier van kijken naar merken werkt, blijkt uit het feit dat Taste genomineerd werd voor de communicatieprijs Midden-Brabant en al enkele jaren in de top tien staat in het klanttevredenheidsonderzoek van Reclameweek. Hans Brouwer: 'We zijn begonnen op nummer 11 en daarna gestegen naar 9, 7 en dit jaar zelfs nummer 4 in de categorie van middelgrote reclamebureaus. 'Taste is lid van Pragma, de branchevereniging van onafhankelijke, erkende communicatieadviesbureaus. Voor een bureau lid kan worden, moet het voldoen aan strenge eisen: zo moet een bureau minstens drie jaar winstgevend bestaan en minimaal tien klanten in portefeuille hebben. Ook stelt Pragma eisen aan de vakbekwaamheid van de directie. Aangesloten bureaus nemen jaarlijks deel aan scholingen, projecten en enquêtes. Pepijn Keukelaar, ook bestuurslid van Pragma: 'Door deze eisen is het Pragma lidmaatschap een soort kwaliteitskeurmerk. Slechts 55 van de in totaal 11.000 middelgrote bureaus zijn Pragma-lid. Ze onderscheiden zich door resultaatgerichtheid, een intensief contact met de klant en het voortdurend vergaren en delen van kennis.'

Creativiteit
Ook Taste ervaart de gevolgen van de crisis. Hans Brouwer: 'Je moet als bedrijf niet alleen leren groeien op het moment dat het goed gaat, maar ook leren afscheid nemen van mensen in mindere tijden. De crisis dwingt je tot creativiteit. Veel reclame-uitingen verschuiven van print naar internet. Durf te denken in andere business modellen. Voor restaurants in Nederland ontwikkelden we samen met een horecaondernemer card4dinner, een concept waarbij vier restaurants in een regio samen een klantenkaart uitgeven. Wanneer de klant bij alle vier de restaurants gegeten heeft, mag hij de vijfde keer voor de helft van de prijs eten bij een van de deelnemende restaurants. Best bijzonder dat vier bedrijven, die eigenlijk concurrenten van elkaar zijn, toch kiezen voor deze samenwerking.' Door de opkomst van de sociale media is er veel veranderd in de markt. Vroeger was de fabrikant dominant, tegenwoordig is het de consument, die precies weet wat hij wil. Voordat hij naar de winkel gaat, heeft hij vaak op internet al prijzen vergeleken en recensies gelezen. Wat een merk belooft, moet het waarmaken, anders wordt het op internetfora genadeloos onderuit gehaald. Brouwer: 'Je kunt de klant beïnvloeden door heel goed naar de consument te luisteren en goed je best te doen. Wees blij dat de consument geld wil uitgeven aan jouw product, maar zorg dat je bij je kern blijft.'

Streepjescode
De consument zoekt steeds vaker online naar informatie. Een trend die hier volgens Taste goed op aansluit is de toepassing van de QR Code. Deze interactieve streepjescode verschijnt meer en meer in advertenties. Achter de code schuilt een uniek internet adres. Door het scannen van de code met je mobiele telefoon kun je de informatie van die site binnenhalen. Taste bedenkt en ontwikkelt toepassingen voor deze dienst. Keukelaar: 'Een makelaar kan deze code gebruiken wanneer een pand te koop staat. Een geïnteresseerde koper richt zijn telefoon op de code en haalt aanvullende informatie op. Op veel consumentenproducten staat de code al. Zo brengt de code op een verpakking van Oosterse producten je naar een instructiefilmpje voor het maken van sushi. De volgende stap is afrekenen met je mobieltje. Daar moet je als ondernemer iets mee.'

< Alle thema's