Toen zij kort na 9-11 haar eigen communicatiebedrijf oprichtte, waren de reacties op z’n zachtst gezegd sceptisch. 'Waar begin je toch aan! Juist in deze tijd!'. Eigenwijsheid en gedrevenheid zitten haar echter in de genen en ze was overtuigd dat de mediawereld haar habitat was; dus richtte ze LaComm op, een full-service mediabureau; een krachtig bedrijf met een female touch.
Versjes te koop
'Ik heb altijd geweten dat ik ondernemer zou worden. Als kind was ik bezig allerlei clubjes op te richten, op de middelbare school verkocht ik sinterklaasversjes voor 1 gulden en toen ik tweeëntwintig was richtte ik mijn eigen bedrijf op. Eigenlijk was dans mijn grote passie maar op aanraden van mijn ouders werd het commerciële economie. Na mijn opleiding ging ik werken voor een reclamebureau. Bij campagnes voor klanten uit de textielwereld huurden wij ook vaak modellen in en daarin zag ik een kans. Samen met het reclamebureau besloot ik dus een modellenbureau te beginnen. Achteraf gezien was ik toen veel te bleu om een eigen bedrijf te runnen. Gebrek aan ervaring en aan geld maakten dan ook dat het geen lang leven beschoren was. ‘Ooit begin ik opnieuw’, dacht ik, ‘maar ik ga eerst ervaring opdoen in het bedrijfsleven én ik ga sparen’. Want die les had ik ook geleerd: wil je slagen, dan moet je zorgen voor een financiële buffer.'
Mannelijk bastion
'Als telesales medewerker voor het Brabants Dagblad kwam ik per toeval in de mediawereld terecht. De sector beviel me maar ik wilde niet mijn hele leven telefonisch advertenties verkopen; ik wilde carrière maken. Dat bleek echter niet zo eenvoudig: enerzijds was de toenmalige krantenwereld een echt mannenbastion, anderzijds kreeg ik de stempel ‘mislukkeling’ opgedrukt omdat ik het als zelfstandig ondernemer niet had gered. In Amerika wordt een faillissement gezien als een ervaring die het ondernemerschap loutert maar het Nederlandse calvinisme beoordeelt dat toch anders. Niettemin heb ik altijd in mezelf geloofd; als je de potentie en de drive hebt, kom je er toch wel. Uiteindelijk kreeg ik de kans om bij het Brabants Dagblad door te groeien en als vrouwelijke manager heb ik echt alle clichés meegemaakt! Als ik met een mannelijke assistent op pad ging werd hij steevast als de directeur aangezien en ik als zijn secretaresse. Ik zat er niet mee, maar het was wel grappig te zien hoe de tegenpartij zich plots totaal anders moest gaan positioneren.' Na de geschreven pers volgde de regionale omroepwereld (L1 RTV, Omroep Gelderland en RTV Utrecht). Anita was gaan beseffen dat de mediawereld haar wereld was. Omdat ze ook een en ander had gespaard, vond ze het opnieuw tijd voor een eigen bedrijf. In LaComm kwamen haar interesses samen: media, creativiteit en het psychologische proces.
Had ik niet...?
'De periode in de uitgeefwereld heeft me geleerd dat je je niet moet laten leiden door scrupules, trots of eergevoel. Als je iets wilt bereiken is de weg erheen minder belangrijk dan het resultaat. Dat betekent uiteraard niet dat je daarbij je normen moet loslaten. Als de snelste weg vooruit echter niet lukt, dan maar linksom of rechtsom. Mannen zijn doorgaans veel directer dan vrouwen als het gaat om hun ambitie. Met te veel bescheidenheid kom je er echter niet. Soms heb je zowel oestrogeen als testosteron nodig. De regie van je leven heb je grotendeels zelf in handen; hoe je ermee omgaat, bepaalt hoe succesvol je leven verloopt. Het valt mij op dat jonge, vrouwelijke professionals nu al ten prooi vallen aan keuzestress. ‘Welke baan ambieer ik? Hoe moet dat met kinderen? Deeltijds werken of niet?’ Er is te veel keuze en alles is mogelijk. Vandaag kunnen vrouwen kiezen voor het moederschap, een carrière of een combinatie van de twee, maar juist die vrijheid veroorzaakt blijkbaar stress. Maar je hoeft toch niet meteen een levenslange keuze te maken! En tussen de ultieme carrière en een leuk baantje ligt ook nog een groot grijs veld. Desondanks hebben jongeren moeite om écht te kiezen, met als risico dat alles maar half gebeurt. Bovendien twijfelen zij ook vaak aan hun beslissing. ‘Had ik misschien toch niet beter?’ Mannen kunnen dat over het algemeen beter loslaten; eens gekozen, staan zij 100% achter hun beslissing. Als vrouwen dat meer deden, zouden ze veel succesvoller zijn, zowel in het moederschap als in hun carrière.'
Het kleine verschil
Anita heeft wel degelijk haar keuze gemaakt; zij is ook duidelijk in haar ambitie. 'Ik wil dit bedrijf dusdanig laten uitgroeien dat het zonder mijn dagelijkse bemoeienissen kan. Daarnaast wil ik jonge ondernemers - die nu door banken wat kredietverlening betreft bijna als paria’s worden gezien maar wel de passie, drive en visie hebben - financieel ondersteunen en begeleiden; zeg maar een mix van coachen en participeren in hun bedrijf. Ik heb enorm veel respect voor hoe Máxima zich inzet voor microkredieten. Laat mij voor een paar mensen het verschil maken en dan ben ik al tevreden.'