Volgens Eric Berkhof, directeur-eigenaar, heeft de recessie wel degelijk pluspunten: bedrijven zagen zich immers genoodzaakt te reorganiseren en hun kostenpatroon te herzien. Met als resultaat meer bestaanszekerheid voor wie overblijft.
Crisispositivisme
'De crisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. Het heeft ons gedwongen om maatregelen te nemen: reorganiseren, kosten verlagen, efficiënter inkopen. Een sterke positionering in de markt is tegenwoordig van cruciaal belang; je moet beter zijn dan de rest. Vooral bij efficiënter inkopen, is schaalgrootte inderdaad een positieve factor', beaamt Eric. 'Nogal wat bedrijven hebben het niet gered. Dat de een zijn dood, de ander zijn brood is, klopt jammer genoeg wel. De laatste tijd kopen wij bijvoorbeeld veel auto’s in van faillissementen. Een bedrijf dat verdwijnt, betekent echter niet meteen een concurrent minder', gaat Berkhof verder. 'Waar er één verdwijnt, komt er toch een ander voor in de plaats. Het bestaande aanbod blijft in zekere zin gelijk. Ook omdat de klant meer dan men denkt, trouw blijft aan zijn merk en minder uit is op koopjes. Want die houden toch een bepaald risico in. De klant wil een goed aanbod, een goede prijs en vertrouwd kunnen kopen. Van die instelling hebben vooral sterke dealers profijt.'
Tekort aan auto’s
Een goed aanbod wordt in de directe toekomst erg belangrijk, want volgens Eric komt er eind dit jaar - en anders zeker in 2010 - een schaarste aan nieuwe en gebruikte wagens. 'Producenten hebben hun productie bijgesteld. Als de markt ook maar enigszins aantrekt, betekent dat een tekort aan nieuwe auto’s. Daarnaast komen er te weinig gebruikte auto’s op de markt. Leasecontracten lopen namelijk langer. Als de auto’s terugkomen, hebben ze meer kilometers op de teller staan, wat hen dan weer minder aantrekkelijk maakt voor een koper. Op hun beurt hebben verhuurmaatschappijen de afgelopen jaren hun portefeuille gehalveerd door enorm veel auto’s op de markt te dumpen. Door de crisis hebben ze echter niet durven investeren. Met als gevolg dat ook zij te weinig aanbod zullen hebben.'
One-stop-shop
Niet alleen een gegarandeerd aanbod van kwaliteitsauto’s en een scherpe prijs vormen de kracht van Van Mossel Groep. Volgens Berkhof is de klant niet op zoek naar een auto maar naar mobiliteit. ‘Wij garanderen hem mobiliteit in de ruimste zin van het woord. De klant kan bij ons terecht voor de aankoop, financiering en huur van een auto. Hij kan opteren voor huren op lange, middellange of korte termijn. We hebben onze eigen centra voor schadeafhandeling en een business center waar het MKB terecht kan voor advies omtrent de aanschaf van personen- of bedrijfswagens. Om te overleven moet je een dergelijk totaalpakket kunnen aanbieden. Klanten willen steeds meer een ‘one-stop-shop’, ook in onze branche.'
Verplicht netwerken
‘Klantgerichtheid’ is allesbehalve een loze kreet voor Van Mossel Groep. 'Ons product en de prijs moeten uiteraard goed zijn, maar onze klanten mogen een toegevoegde waarde van ons verwachten. Wij krijgen zoveel verschillende branches over de vloer. Onze verkopers zijn dan ook verplicht bedrijven aan bedrijven te koppelen. Vaak resulteert dat in een ‘match’. Het is een vorm van netwerken, business-to-business in de praktijk. Dat doen we al 27 jaar en het bevalt ons nog steeds buitengewoon goed. En uiteindelijk heeft het toch met onze core business te maken', besluit Eric, 'want als het de klant goed gaat, gaat het ons ook goed.'