In de showroom trekt de tekst ‘New Thinking. New Possibilities’ de aandacht. En niets is minder waar. Nu het Europese hoofdkantoor van het Koreaanse merk in Duitsland staat, komen de modellen van de Duitse tekentafel. Dit komt het merk ten goede. De middenklasse modellen hebben een meer Europees voorkomen gekregen die in hun segment beslist niet uit de toon vallen. Nu moeten ze alleen nog hun imagoprobleem oplossen.
Betaalbare topkwaliteit
Toch mag Hyundai zich de nummer vier van de wereld noemen. Met de komst van Ronald Wetzel (41), die voornamelijk een marketingachtergrond heeft, heeft Smolders een troef in handen om de zakelijke rijders voor zich te winnen. Met zijn kreet ‘Business meets pleasure’ gaat hij de boer op. “Met de juiste zakelijke auto moet je na werktijd ook in de privésfeer plezier kunnen ervaren. De Veloster past goed in dit plaatje. Een atletische coupé met asymmetrische portieren; één aan de bestuurderskant en twee aan de passagierskant. En de stationwagen i40 biedt meer zit- en bagageruimte dan de meeste vergelijkbare auto’s”, licht Wetzel gedreven toe. “Ons onderscheidend vermogen zit niet zo zeer in het product dat we leveren. Dat is van bewezen goede kwaliteit tegen een heel gunstige prijs. De presentatie richting de klant moet het verschil maken. Voor een testrit kom ik de auto bij een klant afgeven, zodat die er de hele dag vrijblijvend mee op pad kan. De auto zal zich op termijn zelf verkopen. Goede mond tot mond reclame en de juiste persoonlijke aandacht doen de rest.” Wetzel is in zijn vrije tijd een ervaren badmintontrainer. Hij laat zijn pupillen nadenken waarom ze voor een bepaalde slag kiezen. Wat je doet moet goed zijn en daarmee moet je kunnen scoren. Zelf gaat hij scoren door in zijn rayon de auto’s met betaalbare topkwaliteit bij de zakelijke markt onder de aandacht te krijgen.