Datacon: In het oog van de storm

Twee studenten stonden met een pilsje in de kroeg. Vijftien jaar later staan ze aan het hoofd van een ICT-bedrijf. Met een personeels-bestand van vijftig medewerkers en een jaaromzet van rond de 5 miljoen euro. Tijd voor een feestje. En een terugblik.


Uitgave: Sept-Okt 2011
Thema’s: ICT ICT-ondersteuning ICT & Telecommunicatie

Ware pioniers waren ze toen ze Datacon in 1996 opstartten. Want de echte internethype volgde pas drie jaar later. “Inmiddels zijn we dus fossielen in de branche”, lacht Bas Fockens (43). Samen met Meindert van Duijvenbode (39) richtte hij vijftien jaar geleden het bedrijf op dat webportals maakt. Tot hun klanten behoren o.a. Philips, Noordhoff Uitgevers, Reed Elsevier, Aegon, Suikerunie, UPC en Essent. “Door onze universitaire opleiding waren we al gewend aan het gebruik van internet voor studiedoeleinden”, gaat de directeur verder. “Meindert was goed in techniek en ik in commercie. Het plan om een bedrijf te beginnen ontstond in de kroeg. Een week later gingen we aan de slag met een pak visitekaartjes en twee telefoons.”

Klankbord
Bij het benaderen van klanten ondervond Fockens in het begin veel afwijzing en ongeloof, want internet was destijds voor de meesten een ver-van-mijn-bedshow. Toch zetten de twee jonge ondernemers door. Binnen vier jaar tijd steeg het aantal medewerkers van twee naar vijfentwintig. Ook tijdens de ineenstorting van de internethype in 2002 gaven Bas en Meindert -inmiddels ondersteund door het derde directielid Markus de Haan- niet op. Zij lieten zich adviseren door een klankbord van ervaringsdeskundigen over hoe met de crisissituatie om te gaan, hun zogeheten ‘Raad van Advies’. Reorganisatie vond plaats en ontslagen waren het gevolg, maar Datacon hield koers en had al gauw opnieuw de wind in de zeilen.

pag 53 Datacon
Integrale onderdelen

In tegenstelling tot tal van andere bedrijven binnen de ICT branche, weet Datacon zich duidelijk te onderscheiden. “Intranet, extranet en website beschouwen we als integrale onderdelen van een organisatie waarbij het delen van informatie leidt tot een betere performance”, legt de commercieel directeur uit. “Datacon is een van de weinige spelers in de markt die zich focust op het maken van webportals waarmee we onze klanten écht een toegevoegde waarde bieden. Achter een attractieve website gaan ingewikkelde koppelingssystemen schuil die het voor bedrijf en consument mogelijk maken optimaal te kunnen communiceren en transacties te kunnen doen. Vandaar ons credo ‘share more, do more’. Door meer informatie te delen met je afnemers, leveranciers en medewerkers ben je als bedrijf in staat meer efficiency, meer omzet en meer toegevoegde waarde te realiseren.”

Inzichten
Terugkijkend op de afgelopen 15 jaar zijn veel inzichten opgedaan. De meest belangrijke vindt Bas de onschatbare waarde van ervaring. “Als jonge ondernemer ben je vreselijk arrogant”, verzekert hij. “Je denkt alles beter te weten. Tel daarbij op een nieuwe economie waarvan de oude economie nog geen kaas had gegeten. Gelukkig lieten we ons adviseren door ervaren mensen uit het bedrijfsleven met verstand van personeel en beleid. Deze zaken kwamen wel aan bod tijdens onze studie, maar leken ons toen van minder van belang. Op tijd vragen stellen aan mensen die meer weten dan jezelf is daarom essentieel. Vooral op momenten waarop je tegenwind krijgt of verwacht.”

Trend
De ICT branche staat bekend om zijn razendsnelle ontwikkeling. Verder dan twee jaar vooruitkijken is daarom zinloos. “Maar wat we wel zien is dat internet niet meer verbonden is aan een vaste werkplek”, aldus Fockens. “Internet kan overal en altijd. De trend zal zijn dat iedereen een device bij zich heeft, hetzij een smartphone of tablet, waarmee hij internet op kan. Dat betekent dat wij als onderneming in het oog van de storm zitten. Wij kunnen bedrijven en organisaties helpen met kennis en toepassingen. Datacon doet al aardig mee op nationaal niveau, maar ons streven is om binnen een paar jaar een verdubbeling van de huidige omzet te realiseren en tot de top tien van ICT bureaus te behoren. Met zo’n honderd medewerkers.”

Ondernemerszin
Van een studentenkamer in de Piusstraat tot een welvarend bedrijf in Villa Rosegaerde aan de St. Josephstraat. Een kwestie van toevallig op het juiste moment op de juiste plek zijn, lijkt het wel. “Voor een deel ook mazzel”, reageert de oprichter nuchter. “Onze opleiding gaf ons een voorspong en we zagen dat internet een nieuwe wereld kon openen. Verbind die gedachtes met elkaar, gedreven door ondernemerszin, en je hebt al snel een internetbedrijfje. Wij zijn trouwens heus niet de enige die in een vroeg stadium geloofden in de wereldwijde mogelijkheden van internet. Op bijeenkomsten en beurzen komen we regelmatig klonen van onszelf tegen. Eveneens jongens van rond de veertig die ooit van de universiteit afkwamen en het net als wij slim hebben aangepakt.”

< Alle thema's