Hence: Iedereen deugt, de vraag is waarvoor

Ga d’r maar aan staan; een bedrijf zo ver krijgen dat het weer lekker draait. Hence uit Tilburg heeft al 15 jaar ervaring met veranderings-processen binnen management en organisatie. Soms confronterend, vaak verrassend.


Uitgave: Sept-Okt 2011
Thema’s: Veranderingsprocessen Adviesbureau

Veel bedrijven investeren tijd en energie in een goede profi lering naar de buitenwereld. Met websites en marketingplannen. Toch strookt de buitenkant lang niet altijd met de binnenkant van een organisatie. “Het matcht onvoldoende”, zegt Ruud Henneman (1957), oprichter van Hence coaching en interim management dat zich richt op onderwijs en zakelijke dienstverlening. “Je kunt wel via je website roepen dat je professioneel, klantgericht en dynamisch bent, maar soms gaat het al bij het eerste telefonische contact mis. De persoon in kwestie is vaag, klinkt niet alert en zegt je dat de juiste persoon niet aanwezig is. ‘U zult worden teruggebeld’ is de veel gehoorde boodschap.” “Maar wanneer weet niemand”, gaat hij verder. “Over een uur? Misschien nooit. En wat betekent in dit kader identiteit? Wat wordt bedoeld met professionaliteit en welk gedrag hoort daarbij?”

Delen
Hence, gevestigd in het centrum van Tilburg, prikkelt bedrijven om bij deze vragen stil te staan. “Vaak leven daar bij medewerkers verschillende ideeën over”, weet Henneman die gespecialiseerd is in veranderingsprocessen binnen management, teams en organisaties. “Door ze te delen kom je dichter bij elkaar. Ik kom bij bedrijven waar bijvoorbeeld een nieuwe directie is gekomen”, vertelt de van huis uit organisatiepsycholoog. “Of waar opvolgingsproblemen zijn door een gebrek aan goed leiderschap of een juiste onderlinge communicatie. En je krijgt niet à la minute een vinger achter de oorzaak. Dat betekent doorvragen. Want dingen kunnen al jarenlang spelen. Daarom gaat het in eerste instantie ook om bewustwording en inzicht.” Coachingsessies van Hence met een (management) team vinden veelal plaats op een inspirerende locatie, buiten het bedrijf.

Kernkwaliteiten
Loskomen van oude patronen. En van daaruit kijken hoe het anders en beter kan. “Elk mens heeft kernkwaliteiten en een persoonlijke drive. De kunst is om die in teamverband optimaal te benutten en elkaar toch in de waarde te laten. Iedereen deugt, de vraag is waarvoor.” Rust en structuur brengen in een bedrijf. Soms confronterend, vaak verrassend. “Als ik zie wat er met een bedrijf gebeurt wanneer medewerkers hun visies met elkaar delen, daar krijg ik nou energie van”, glimlacht Ruud. “Hulp vragen is een kracht. Het kan een bedrijf zoveel verder brengen.”

< Alle thema's