Interselling Interim: Het verschil zit in de energie

Trainen werkt. Dat weet iedereen die ooit een commerciële training van Interselling heeft gevolgd. Zo mogelijk nog effectiever zijn de HIT!-sessies. Louis van Stralendorff: “Het verschil zit in de energie. de deelnemers stappen ‘even’ uit hun werk en gaan kort en intensief aan de slag met het ontwikkelen of versterken van één vaardigheid. Anderhalf uur later zijn ze al weer aan het werk.”


Uitgave: Sept-Okt 2011
Thema’s: Verkooptechnieken Training

Interselling beleefde roerige tijden. De specialist in commerciële trainingen verhuisde van Raamsdonksveer naar Tilburg en verwisselde daarmee een handig industriepand - royale ruimtes, veel licht en altijd plaats voor je auto - voor een waanzinnig sfeervol pand in het hart van Tilburg. Opeens passen de ‘Intersellers’ in hun omgeving. De naam veranderde van ‘Interselling Training’ in ‘Interselling Interim’ en de lancering van twee nieuwe producten bezorgt het trainersteam een energieshot, dat uitstraalt op iedereen die langskomt. Louis van Stralendorff, directeur Interselling Interim, en Paul Wubbe, directeur PTW Consultants, geven tekst en uitleg. 

Een nieuwe methodiek in trainingsland. Is dat nog wel mogelijk?
We hebben lang gedacht dat elke methodiek al was uitgevonden. Totdat we een nieuwe generatie werkenden aan tafel kregen. Of liever gezegd, een generatie die juist niet aan tafel wil en al helemaal geen twee dagen achter elkaar. We maken steeds vaker kennis met een generatie die afwisseling wil, een flitsende presentatie en een snelle opeenvolging van taken en uitdagingen. Met dat gegeven is commercieel directeur Leonie de Groot aan de slag gegaan.

Het resultaat is de ‘HIT!-sessie’. Waarin verschilt deze van de traditionele training?
In de traditionele aanpak bepaalt vooral de trainer de inhoud van de opleiding. Deze plaatst de gewenste vaardigheid in een theoretisch kader, helpt de deelnemers bij het ontwikkelen of versterken van die vaardigheid en geeft gerichte feedback. Bij de HIT!-sessie bepalen de deelnemers het thema. Zij geven aan waar zij tegenaan lopen.

Welke thema’s lenen zich voor een ‘HIT!-sessie?
Interselling is gespecialiseerd in commerciële items en dus kun je voor de HIT! -sessies denken aan thema’s als ‘de start van het verkoopgesprek’, ‘up-selling’,
‘cross-selling’, ‘doorvragen’ of ‘inventariseren’. De aanpak is krachtig en energiek. Geen voorstelrondjes, slepende inleidingen of theoretische benaderingen, maar direct aan de slag met het trainen van alleen die ene vaardigheid. De HIT!-sessie is voor een klein gezelschap - maximaal vier tot vijf personen - dat werkt vanachter de statafel.

pag 45 Interselling
Hoe is de HIT!-sessie ontvangen?

De cursisten geven aan dat de sessies hun energie geven. Ze kunnen de stof beter vasthouden nu het slechts om één vaardigheid gaat die zij bovendien meteen in de praktijk kunnen toepassen. Ook de werkgevers reageren positief. HIT!-sessies zijn kort en vinden plaats binnen het bedrijf. De deelnemers zijn na anderhalf uur al weer terug op hun werkplek. Met vier HIT!-sessies per jaar boekt elke organisatie een meetbaar resultaat.

Het tweede nieuwe product is de managementtafel. Wat is hieraan bijzonder?
Het onderscheidende karakter van De Managementtafel zit in de doelgroep. De training is helemaal afgestemd op het middenmanagement, de medewerkers die de schakel vormen tussen het hogermanagement en de werkvloer. Door deze speciale positie vraagt het goed functioneren als middenmanager om speciale kwaliteiten.

kwaliteiten zoals?
Een goed functionerend middenmanagement heeft opbouwend contact met het hogermanagement. Het denkt mee over beslissingen op operationeel niveau en geeft hierover zo nodig advies. Hij staat achter de beslissingen en enthousiasmeert de werkvloer om hetzelfde te doen. Maar wie kent hem niet, de middenmanager die de beslissingen overbrengt in termen als ‘vind het zelf ook niet zo’n goed idee, maar het moet nu eenmaal’.

Wat kan de managementtafel voor de middenmanager betekenen?
De Managementtafel maakt de middenmanager bewust van zijn toonaangevende positie in het bedrijf. Middenmanagers definiëren niet alleen de vertaalslag van het hogermanagement naar de werkvloer, ze vormen ook het gezicht van de organisatie en bepalen de sfeer in het bedrijf. Zij hebben daarmee meer invloed binnen de organisatie dan ze vaak denken. De Managementtafel zorgt ervoor dat middenmanagerszich bewust worden van hun grote invloed en leert hun om deze positief en krachtig in te zetten.

Paul Wubbe, die met zijn bedrijf PTW Consultants regelmatig samenwerkt met Interselling, besluit: “De Managementtafel versterkt hun stuurkracht. We hebben niet voor niets de term ‘middenkader’ achter ons gelaten en gekozen voor de term ‘middenmanagement’. Het woord ‘management’ staat voor zeggingskracht en stuurkracht. Dat zijn de kwaliteiten die we tijdens De Managementtafel naar boven halen. Een goede middenmanager voelt zich vrij in zijn doen en laten, omdat hij zowel naar het hogermanagement als naar de werkvloer zichzelf is. Hij is gemotiveerd en trots op zijn positie en weet hoe hij zaken doeltreffend kan communiceren. Aan De Managementtafel groeit de gemiddelde manager in een reeks van tien dagen uit tot de manager die het bedrijf stappen kan laten maken.”

< Alle thema's