“Weet u dat er bedrijven zijn die exact hetzelfde product verkopen als u doet en ook nog een betere prijs en kwaliteit bieden? Gelukkig weet niemand die bedrijven te vinden. Zorg dus dat uw website wel degelijk gevonden wordt!” Met deze opmerkelijke uitspraak illustreert Jan Beekwilder tijdens presentaties waar het bij online marketing om gaat: een mooie website met de beste producten en diensten heeft weinig toegevoegde waarde als potentiële klanten hem niet weten te vinden.
Gevonden worden
Onze online wereld begint vaak bij Google want wie iets wil weten voert er doorgaans zijn zoekvraag in. Voor een commerciële organisatie is het dus belangrijk om door goed gebruik van relevante trefwoorden zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Daarnaast neemt het belang van diverse social mediakanalen exponentieel toe. Deze kanalen actief en efficiënt benutten kan dus eveneens leiden tot meer bezoekers op uw website. ‘Kan’, want volgens Jan Beekwilder, directeur Tribal Internet Solutions, zijn deze mediakanalen in wisselende mate geschikt voor business to business marketing. “Een bedrijf dat op facebook zit en ook nog twittert, toont daarmee vooral dat het met zijn tijd meegaat; tot veel extra conversies zal het echter niet leiden. Zoekmachine- & e-mailmarketing daarentegen zijn wel meetbare en effi ciënte marketingtools, vooral voor het MKB.”
Online strategie
‘Gevonden worden’ staat echter nog niet gelijk aan ‘rendement’. Een online bezoeker die uw bedrijf binnenstapt, moet meteen een klik voelen; hij moet binnen een oogopslag kunnen zien wat uw bedrijf doet en wat u hem te bieden heeft. U moet uw virtuele gast binnen drie à vijf seconden zien te boeien, zo niet dan verdwijnt hij. Zo simpel is het. Uiteraard is de bedoeling van deze virtuele kennismaking dat hij zodanig geïnteresseerd raakt in uw product (dienst) dat hij tot actie overgaat (een informatieaanvraagformulier invult of de knop ‘bel mij’ aanklikt). Het belang van een heldere, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website wordt echter nog te vaak onderschat. Dat potentiële klanten u via Google of social media weten te vinden, is belangrijk maar uiteindelijk is het uw website die bepaalt of u deze groep kunt omzetten naar betalende klanten.”