Column Con van Rijswijk: Stoeien met social media


Uitgave: Sept-Okt 2012
Thema’s: Social Media ICT-ondersteuning

Beurzen zijn uit, social media zijn in. Dat is, kort door de bocht,de huidige stand van zaken in de wereld van pr en marketing. We staan als het ware op een tweesprong in de tijd. We zullen de old school communicatie los moeten laten en op de voortrazende trein van de digitale interactie moeten springen. Alleen: waar stappen we op? En welke route gaan we volgen?

Allemaal vragen waar ikzelf eerlijk gezegd best mee worstel. En waar ik ook andere bedrijven volop mee zie stoeien. Hoe vaak lees ik niet berichten waarvan ik denk:  lekker belangrijk?! 'Vandaag drie bezoekers gehad in onze showroom.' Heel fijn, maar heeft dat ook nog wat opgeleverd? 'Opening van nieuwe bedrijfspand was groot succes.' Oh, werkelijk? En waar bleek dat dan uit? Uit de bezoekersaantallen, uit het enthousiasme van de aanwezigen, uit de binnengehaalde opdrachten? Het zijn juist zulke nietszeggende berichten waardoor ik al snel afhaak en een pagina uit mijn 'Groups' of 'friends' schrap.

Op twitter zie ik regelmatig hetzelfde fenomeen. Dat #vrijdagmiddag een goede middag is voor de #administratie zal mij worst wezen. En dat je - door het gebrek aan #klanten op deze regenachtige dag - eens lekker de #winkel gaat poetsen, heeft voor mij ook geen nieuwswaarde. Terwijl juist dát wat mij betreft essentieel is: dat wat je communiceert, moet wel zinvol zijn voor je doelgroep. alleen dan maak je kans op meer actieve volgers of likers. Met de nadruk op 'actieve', want bij social media draait het - nog veel meer dan bij old school communicatie - om interactie met je klanten.

Con van RijswijkZoals gezegd: ook ik worstel met de vraag hoe je op een professionele manier social media kunt inzetten. Ik zie vooral veel voorbeelden van hoe het niet moet. Maar hoe het dan wel aan te pakken…? Het antwoord hierop hoop ik te krijgen van studenten Communicatiewetenschap, die via een uitzendbureau voor dé Netwerkbeheerder een social mediastrategie gaan opstellen. Want één ding staat
voorop: we doen het goed of we doen het niet.

Con van Rijswijk. dé Netwerkbeheerder.

< Alle thema's