Een goede akoestiek is bepalend voor het succes van een conferentiezaal, callcenter of popzaal. Niets is immers zo irritant als een nauwelijks verstaanbare spreker of de storende galm tijdens een theatervoorstelling. Toch wordt vaak te weinig aandacht besteed aan het geluidsaspect, vindt Paul Jansen. Met alle gevolgen van dien. Daarom verstrekt zijn bureau al ruim twintig jaar advies op het gebied van bouw- en zaalakoestiek, naast geluidaspecten van milieu en ruimtelijke ordening.
Van A tot Z
"Comfort en behaaglijkheid in gebouwen worden bepaald door diverse facetten. Naast warmte- en vochtregeling is akoestiek in én de geluidsisolatie tussen de ruimten onderling belangrijk", stelt Paul. "Vooral bij nieuwbouw is het zaak dat wij zo vroeg mogelijk bij het proces worden betrokken. In de ontwerpfase worden namelijk vaak keuzes gemaakt die cruciaal zijn voor het geluid in een ruimte. Ons advies loopt van ontwerp tot begeleiding bij de uitvoering; gedurende het traject werken we nauw samen met de constructeur, de architect, de interieurontwerper en aannemer. Onze eerste interactie kan bijvoorbeeld bestaan uit een omgevingsstudie of trillingsonderzoek. Waar komt het nieuwe gebouw, welke functie krijgt het? In een volgende fase geven wij dan advies over de indeling, de
vorm, de materiaalkeuze, enz."
Oneigenlijk en universeel
"Onze klanten komen uit de bouw, industrie, infra, horeca en recreatie en binnen die diversiteit hebben wij op een aantal terreinen een bijzondere expertise opgebouwd. Multifunctionele gebouwen en gebouwen met herbestemmingen zijn ons visitekaartje", glimlacht Paul, "of beter gezegd, het geluid in een gebouw met verschillende ruimtes en verschillende gebruikers. Zo hadden wij in het Jongerencentrum Dynamo (Eindhoven) te maken met een popconcertzaal op de begane grond, een basketbalzaal op de bovenste verdieping en daartussen kantoorruimten. Een goede geluidsisolatie, zodat niemand geluidshinder ondervindt van de andere gebruikers, is in zo'n geval noodzakelijk. Te hoge geluidniveaus verstoren de communicatie en concentratie op de werkplek. Zo heeft JRI het Jeroen Bosch Ziekenhuis geadviseerd met betrekking tot de spraakverstaanbaarheid in de operatiekamers. Met een kapje voor je mond is onderlinge goede communicatie niet vanzelfsprekend. Dat zijn de uitdagingen die wij graag aangaan en gelukkig kruisen
die geregeld ons pad."