Met een geschiedenis die teruggaat naar 1891 kan schildersbedrijf Ghering bouwen op een flinke dosis ervaring en een stevig klantenbestand. Sterk in onderhoud en renovatie beweegt het bedrijf zich dagelijks door Tilburg en omgeving. Organisaties als Interpolis, Theaters Tilburg, de Kamer van Koophandel, 2College, Stichting De Wever en Health City behoren onder andere tot hun vaste klanten. "Bij goede klanten kom ik zelfs elke week koffie drinken", zegt Pieter Ghering (44) enthousiast. "Dit is geen grapje, hoor. Dit is hoe ik werk."
Gunfactor
"Ik heb dagelijks met mensen te maken", legt de eigenaar uit. "Klanten zijn bij ons geen nummertje, zij verdienen een persoonlijke benadering. Belangrijk in deze vertrouwensrelaties is de gunfactor. Je moet het gegund krijgen om op vriendschappelijke voet met je klanten om te mogen gaan. Zo'n gunfactor komt steeds meer in het bedrijfsleven terug. Dat vind ik een mooie ontwikkeling. Zuinig zijn op je relaties en daar tijd en aandacht voor uittrekken geeft mijn werk meerwaarde. Een ongedwongen omgang met ruimte voor een babbeltje, typisch Brabants vind ik dat. En nog gezellig ook."
In het diepe
Deze vorm van zaken doen is een kracht die er toe bijdraagt dat Ghering nu al 121 jaar actief is in de branche. Laverend tussen ups en downs, bleef het alle jaren overeind met de bekende Ghering-kwaliteit als uitgangspunt. "Ofwel ultieme kwaliteit en klanttevredenheid", verheldert de directeur die op z'n 20e, direct na zijn MTS-opleiding, het bedrijf van zijn vader overnam. "Maar ondernemen is meer dan je vakkennis beheersen. Als jong mannetje kwam ik daar al gauw genoeg achter. Ik sprong in het diepe in een voor mij nieuwe wereld."
Traditie
Terwijl zijn vrienden nog studeerden en feest vierden, was Ghering al met heel andere zaken bezig. De kloof tussen zijn onbezorgde leventje en de volwassen ondernemerswereld
was behoorlijk groot. Maar passend in de traditie stortte de vierde generatie zich dapper in het familiebedrijf. En kreeg hij de smaak te pakken. Het is duidelijk dat de Tilburgse schilderszoon zijn plek inmiddels gevonden heeft. Niet alleen als ondernemer, maar ook op het gloednieuwe adres op bedrijventerrein Vossenberg.
Mijlpaal
Met een vaste bezetting van zo'n 25 medewerkers verhuisde het bedrijf enkele maanden
geleden naar een aansprekend pand van twee verdiepingen met maar liefst 200m2
kantooroppervlakte en 600m2 magazijnruimte. "Na bijna dertig jaar Benatzkystraat
kunnen wij zonder meer spreken van een mijlpaal", glundert Ghering terwijl hij een rondleiding geeft. "De verhuizing is een verademing. Voortaan hebben we veel meer mogelijkheden voor vergaderingen en presentaties. Ook onze klanten reageren enthousiast zodra zij hier binnenlopen. Dat doet je als ondernemer uiteraard goed. Vossenberg is voor iedereen goed bereikbaar en we hebben voldoende parkeergelegenheid direct voor de deur."
Onderhoudsabonnementen
Een van de waardevolle inzichten die de ondernemer in de afgelopen jaren heeft opgedaan en meeneemt naar de toekomst is het belang van een sterke klantenbinding. Niet alleen door te investeren in een persoonlijke relatie, maar ook door andere initiatieven. Bijvoorbeeld door het aanbieden van onderhoudsabonnementen van GlansGarant waar Ghering franchisenemer van is. Dit is een abonnementservice waarbij de klant een vast bedrag per maand betaalt in ruil voor de totale ontzorging van zijn pand. Ideaal voor wie lekker op vakantie wil, zelf niet op de ladder wil staan en liever niet met een beunhaas te maken heeft. Een vast team schilders van Ghering neemt de inspectie en onderhoud voor haar rekening en voert de onderhoudsservice vakkundig uit. Zij zijn binnen dit systeem ook de vaste contactpersonen voor tal van bedrijven. "Het aantal abonnementen blijft stijgen", zegt Ghering die in de marketingcommissie van GlansGarant vertegenwoordigd is. "Wij hebben er nu zo'n 160 in de regio. Daaronder bevinden zich o.a. zorginstellingen, VVE's en scholen. Sommige grote flats behoeven dringend onderhoud, maar hebben daarvoor het geld niet. GlansGarant werkt met een bank die voor de financiële kosten garant staat. Dat biedt ook voor hen mogelijkheden."
Mentaliteit
Het schildersbedrijf ondervindt uiteraard ook concurrentie van andere bedrijven. Maar net zo goed andersom. Ghering vindt dat gezond. Het houdt hem scherp. "Kijk, tegen prijsstunters die 30% lager gaan zitten, kan ik niet op. Maar liever werk ik met minder man dan dat ik moet schaven aan de kwaliteit. Ik volg mijn eigen pad en kijk niet teveel naar mijn buurman. Geen slechte keuze, want mijn omzet is over de gehele lijn niet gezakt. Op mezelf blijven vertrouwen, dat is waar ik in geloof."
Balanceren
Ghering merkt dat zijn amicale houding richting sommige klanten valkuilen kent, al komen die gelukkig maar weinig voor. "Daar kan misbruik van gemaakt worden", weet hij. "Gezelligheid kan de indruk wekken dat je alles maar goed vindt en accepteert. Dat is een misvatting. Toch hoef je niet alles op de spits te drijven. Je leert te geven en te nemen, te balanceren tussen ruimhartigheid en zaken op scherp zetten. Het gaat er uiteindelijk niet om wie er gelijk heeft, maar hoe je samen verder kunt. Dus kijk je vooruit en doe je soms een stap opzij. Geen zorgen, ik blijf die amicale jongen. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Mijn personeel en klanten zijn mijn grootste goed. En dat laat ik ze graag merken."