Dat kwaliteit beloond wordt, blijkt wel uit de namen die Brouwers Signmaking op haar portfolio heeft staan. De Efteling, Bijenkorf, Gemeente Tilburg, Libéma, Landal Greenparks, Safaripark Beeks Bergen: toch niet de minste namen. ‘Zulke klanten komen vaak bij mij met een probleem waar ze een creatieve en kwalitatieve oplossing voor zoeken. Door goed te luisteren en mee te denken kunnen we door onze veelzijdigheid altijd de gewenste oplossing aandragen die naadloos aansluit op de specifieke eisen die een klant stelt met betrekking tot de uitstraling van zijn merk en het doel wat door signing moet worden gerealiseerd.’ Ter illustratie laat hij de eikenhouten bewegwijzering zien die Brouwers Signmaking voor het vakantiepark van de Efteling, Bosrijk, heeft gemaakt en vertelt hij dat zijn bedrijf de gehele merkensigning voor de Bijenkorf maakt. ‘Vergis je niet, dat gaat toch al gauw om zo’n 20.000 bordjes!’
Een rondleiding door zijn bedrijf laat zien dat niets voor Joris’ bedrijf te gek is. Zo passeert er een award voor F16-vliegers de revue - lasergesneden uit plexiglas, gegraveerd en UV-geprint - en staat er een metersbreed bord klaar voor Aviodrome. ‘In Aviodrome is een replica van de vertrekhal uit 1928 gebouwd, maar wat daarin ontbrak was het ‘Indielijn bord’ dat in die tijd ophing. Het enige wat aangeleverd kon worden, was een oude foto; vanaf die foto hebben wij het bord nu volledig weten na te maken.’ Ook op een opdracht voor Heijmans is Joris trots: ‘Heijmans wilde een lichtreclame die overdag een gele achtergrond met blauwe letters had, maar waarbij de letters in het donker geel oplichten.
Geen alledaags verzoek, maar we hebben het toch maar mooi kunnen leveren middels Dual Color film voor de Amerikaanse markt.’
merken zichtbaar maken
Brouwers Signmaking breidde zich in korte tijd flink uit, niet alleen wat betreft personeel maar ook wat betreft aanbod: Joris vulde het graveerwerk gaandeweg aan met onder meer spandoeken, vlaggen, belettering, posters en binnen- en buitenreclame. ‘Klanten willen hun merk steeds meer zichtbaar maken om te bouwen aan naamsbekendheid en om de gewenste positionering te bereiken. Dat berei je niet alleen door advertenties of reclame maar ook door het consequent doorvoeren van je marketingdoelstellingen in de signing van het merk. Daarom luisteren we goed naar de onderliggende wensen en doelstellingen van de klant voordat we beginnen met produceren en is ons assortiment niet vergelijkbaar met vijf jaar geleden. Printen op plaat bijvoorbeeld, een alternatief voor zeefdruk. Maar ook het wrappen van auto’s, het plaatsen van fotowanden, het aanbrengen van fotobehang of het printen van grote zeildoeken voor buitenreclame zijn tegenwoordig veel normaler en eenvoudiger dan voorheen.’ Doordat de vraag vanuit de klant zich zo snel blijft ontwikkelen, is volgens Joris het kaf van het koren gescheiden. ‘Waar eerst nog elke ‘eenpitter’ zich signmaker kon noemen, kan dat nu al lang niet meer. Signmaking is een vak apart waarbij je veel tijd moet investeren in je klant en hierop je aanbod jaar na jaar moet bijstellen, anders kom je er niet.’
Zintuigen
De meeste klanten komen uit de leisure branche, waaronder pretparken, campings, golfbanen en sportscholen. ‘Deze branche maakt veel gebruik van onze technieken om met de buitenwereld te communiceren’, weet Brouwers. ‘Communiceren doe je anno nu met al je zintuigen. En het oog van de klant wil ook wat. Wie bijvoorbeeld vanuit zijn ambacht nostalgie wil benadrukken in zijn werkruimte, showroom of winkel, kiest voor een nostalgische print die naar vroeger verwijst en die een of meerdere wanden bestrijkt. Hetzelfde geldt voor natuurelementen en landschappen. Of sport en welzijn. In alle branches zijn er associaties waar ondernemers hun klanten graag mee confronteren omdat ze een bijdrage leveren aan de profilering van hun bedrijf.’
Kwaliteit wint altijd
Omdat Brouwers Signmaking zoveel kennis, kunde en apparatuur in eigen huis heeft, kan het bedrijf voor grote oplages met de lagere prijzen mee. ‘We streven altijd naar de beste prijs-kwaliteitverhouding voor iedere klant. Als een klant alleen geïnteresseerd is in een lage prijs verwijzen we hem naar leveranciers in China. Dat gebeurt echter maar zelden omdat uiteindelijk iedereen op zoek is naar de juiste kwalitatieve oplossing die wij kunnen bieden door in goed overleg signingproducten te produceren. Kwaliteit en service zijn zaken die bij alle bedrijven - nationaal of internationaal - in het woordenboek voorkomen. Misschien dat klanten in tijden van crisis nog wel bereid zijn daarop in te leveren, maar als de markt weer aantrekt, zal kwaliteit ongetwijfeld weer voorop komen te staan. En daarin zijn wij absoluut onderscheidend.’