Binnenhalen en opleiden
Het is een typerende situatie: Herald laat weten iets later te zijn voor het interview voor Regio Business, omdat hij eerst een groep ROC-leerlingen wil verwelkomen in zijn bedrijf. ‘We organiseren een paar keer per jaar een rondleiding voor studenten van de BOL- en BBL-opleiding’, vertelt hij onder het koffie halen enthousiast, ‘en ik wil de leerlingen graag persoonlijk ontvangen. Het zijn misschien wel mijn toekomstige werknemers!’ Het blijkt geen populaire praat maar een serieuze optie: de jongeman die de rondleiding verzorgt is zelf als stagiair bij Citroën Bertens gestart. Stagiaires in dienst hebben is iets wat duidelijk past bij de filosofie van het bedrijf: zelf het eigen personeel binnenhalen en opleiden. ‘Werknemers zijn het belangrijkst, zij zorgen voor de juiste beleving bij de klant. Sterker nog, zij kunnen je bedrijf maken of breken. We hebben daarom een kweekvijver nodig van de juiste mensen die veel weten en kunnen.’
Coachen en begeleiden
En daar blijft het niet bij: eenmaal binnen is er volop aandacht voor het begeleiden en coachen van de werknemers. Dat gebeurt zowel individueel als in groepsverband. Belangrijk daarbij is volgens Herald dat iedereen zich gewaardeerd voelt en kansen krijgt zich te ontwikkelen. ‘Leerling-medewerkers zijn bijvoorbeeld een volwaardig lid van ons team en jonge mensen kunnen veel kennis opdoen van onze oudere teamleden.’ Dat laatste vindt Herald bovendien een mooi proces, het zorgt ervoor dat er geen kennis verloren gaat wanneer een oudere werknemer het team verlaat. Is dit dan waarom Citroën Bertens zo goed scoort? Herald: ‘Natuurlijk is er geen eenduidig antwoord op de vraag waarom wij het beter doen dan de markt en zijn het allemaal kleine dingen die samen tot zo’n mooi resultaat leiden. Maar onze visie over het binnenhalen, coachen en opleiden van de juiste mensen speelt absoluut een grote rol.’