Column Albert Verschure: To like or not to like

Herinnert u zich nog de mond-tot-mond reclame? Die ervoor zorgde dat goede service- of productervaringen als een lopend vuurtje rond gingen? Tegenwoordig hanteren we de digitaal opgestoken duimen. De zogeheten ‘likes’. U weet het ook, social media is hot. Nergens anders wordt een positieve review in rap tempo vermenigvuldigd met twintig, of vijftig, of honderd. Als dát geen reclame is.


Uitgave: Sept-Okt 2013
Thema’s: Column Social Media

Net als u erger ik me soms mateloos aan jongeren die constant op hun mobieltjes bezig zijn. Zo irritant. maar dat is wél de plek waar de jongere doelgroep zich bevindt. jongeren kijken eerder op hun mobieltje dan op hun pc. Helaas zijn er nog teveel ondernemers die vooral blijven doen wat ze al jaren gewend zijn. Zij plaatsen advertenties en reclamebordjes links en rechts, sponsoren allerlei activiteiten. niets mis mee als u tot deze groep behoort, maar bedenk goed of dit binnen uw bestedingsruimte past en of u daarmee uw doelgroep bereikt. In goede tijden lijkt alle reclame te werken omdat de omzet toch wel binnenloopt. maar in mindere tijden moet je gerichter je keuzes maken. bewuste ondernemers weten bijvoorbeeld dat het bij sponsoring niet alleen gaat om rendement, maar ook om de gunfactor en dat aanbiedingen soms beter lokaal gestuurd kunnen worden dan landelijk. marketinginzicht heet dat. Zonde als bedrijven kapot gaan door een gebrek hieraan.

Het is een kwestie van logica. Iemand die een partner zoekt die beslist geen kroegtype mag zijn, gaat die ook niet in een café zoeken. Waarom snapt iedereen dit meteen, terwijl ondernemers jongeren hopen te benaderen via advertenties in een krant of via een willekeurig reclamebord? Een product verkoopt zichzelf niet, dat moet u als ondernemer doen. De wereld verandert pijlsnel, jongeren en hun sociale media bijbenen valt inderdaad niet mee. maar u zult wel moeten als u daarmee uw klant bereikt. begin dus op nul, streep alles weg en onderzoek of uw manier van marketing de klant bereikt. En wees gerust, u hoeft het niet alleen te doen. benader eens op uw kantoor die jongeman met veel verstand van twitter, facebook, snapchat en nog meer fraais. Ontdek samen de voordelen van dit medium zoals uw concurrenten nu ook doen. Doch oppassen geblazen, want de kans zit er dik in dat u straks ook constant op uw mobieltje bezig bent. Zó irritant. maar het zij u vergeven.

Pagina 75 - Column Albert Verschure

Albert Verschure.
van luxemborg & De kok.

< Alle thema's