Column Ruud Henneman: Is P&O geen marketing?

Het thema in dit magazine is deze keer marketing. Iedereen weet wat het is. Elk bedrijf geeft hier op haar wijze invulling aan. Maar ik maak een zijstap naar P&O (bij sommige organisaties noemen ze dit met een iets chiquer woord HRM). Het lijkt alsof de werelden van marketing en P&O mijlenver van elkaar af staan. Beiden gebruiken vakjargon, de focus is totaal verschillend. Het zijn vaak ook andere type personen; een marketeer is immers geen P&O-er (en vice versa). Marketing richt zich op prospects en klanten, waar de P&O-afdeling zich vooral richt op de interne organisatie. Maar is het verschil echt zo groot? Ik vind van niet; lees en oordeel zelf!


Uitgave: Sept-Okt 2014
Thema’s: Marketing Marketing en communicatie Personeel & Organisatie HRM Column

Marketing kijkt naar specifieke doelgroepen of markten en probeert hier haar product/dienst goed op af te stemmen. Ook voor een P&O-professional is dit niets nieuws. Sommige zaken (o.a. salarisbeleid) gelden voor alle medewerkers, maar bij specifieke vragen zal de behoefte van een directeur wezenlijk anders zijn dan de vraag van een willekeurige medewerker. De P&O-er weet hiermee om te gaan.

De marketingafdeling streeft er verder naar om de organisatie als een sterk merk neer te zetten. Communiceert krachtige kernwaarden en zet alles in om te zorgen voor een goed imago. Ook een P&O-afdeling werkt aan een sterk merk: de juiste mensen boeien én binden zorgt voor continuïteit en groei. Want het zijn wel de eigen mensen die die mooie woorden in reclamecampagnes waar moeten maken! De marketeer heeft ook de taak om bekendheid te vergroten en zet allerlei - soms zeer wervende - marketingacties in. Ook de P&O-er werft, maar personeel. Daarvoor zet hij een mix van wervingsmiddelen in, zoals personeelsadvertenties, email, social media.

En tenslotte: marketeers willen dat hun klanten ambassadeur worden voor nieuwe klanten. Tevreden klanten worden ook vaak ingezet als referentie op de website. Ook bij P&O is het
begrip ambassadeur bekend: dat zijn de eigen medewerkers die enthousiast praten over hun bedrijf en zo anderen warm maken voor een overstap.

Mijn stelling: P&O draagt net zoveel als marketing bij aan het succes van de onderneming. Helaas, mijn ervaring is dat marketing zeer serieus wordt genomen, P&O nog veel te weinig. Tijd voor verandering dus. Zie het niet als sluitpost (‘onze administrateur doet het er
wel bij’), maar investeer hierin. Zoals u bij marketing waarschijnlijk ook doet. En tegen de
P&O-er zou ik zeggen: ‘kruip uit je schulp, je bent het waard!’

Wilt u reageren?
henneman@hence.nl 

< Alle thema's