De zaak had lange tijd de naam duur en voor de oudere doelgroep bedoeld te zijn. Niets is minder waar. Bij Gimbrère Mode vind je de hipste kledingmerken, een relaxte sfeer en verkoopmedewerkers die niet pushen, maar adviseren en inspireren. Niet dat het familiebedrijf uit 1839 het voorheen verkeerd aanpakte, maar elke tijd vraagt om een andere aanpak. Bij de tijd is ze in elk geval, de 6e generatie. Haar geheim? Ze doen het anders. Mede ingegeven door ouders die haar meegaf: durf te doen wat je denkt dat je moet doen, ongeacht de reactie van anderen. Hier zijn ze mee opgegroeid, de drie telgen van de familie Gimbrère die al vroeg wisten dat ze de detailhandel in zouden gaan omdat, zo zeggen ze zelf: ‘het bloed nu eenmaal stroomt waar het niet gaan kan’.
Local hero’s
‘Toen we in het bedrijf stapten, kozen we ervoor om onze kleinere winkels in dure steden te sluiten’, zegt Alexander Gimbrère (31). ‘Veel winkels in binnensteden worstelen tegenwoordig met hoge huurprijzen. Ze moeten concurreren met verticale ondernemingen als H&M, Zara en Mango. Die kopen met hun macht de beste locaties in waardoor huurprijzen alsmaar verder stijgen. Voor ondernemingen als de onze wordt het steeds moeilijker overeind te blijven, want we moeten met minder marge toch dezelfde huur blijven betalen.’ Daarom kiest Gimbrère Mode met het oog op de toekomst voor een krachtige en uitgesproken aanpak. ‘We gaan winkels openen op grote oppervlakten’, legt hij stapsgewijs uit. ‘Onder één dak, met gratis parkeergelegenheid voor of bij de deur en omgeven door local hero’s zoals de betere schoenenzaak, de echte bakker en de keurslager. Kwaliteitszaken die steeds meer uit het grootstedelijke straatbeeld verdwijnen. Onze klant heeft weinig te zoeken in steden waar hij in de fi le moet staan bij de parkeergarage. Het gevolg hiervan is dat we in Tilburg nagenoeg geen concurrentie hebben. Dat is ook niet goed.’
Samenwerking
‘Het zou arrogant van ons zijn om te denken dat klanten speciaal voor ons naar de stad willen komen’, haakt zus Aurélie (25), die zich voornamelijk bezighoudt met het personeel, hierop in. ‘Wie onze zaak bezoekt wil vaak ook een kijkje nemen in een schoenenzaak of een andere boetiek inlopen. Maar als deze kleinere zaken allemaal verdwijnen, is het de vraag of klanten de moeite nog willen nemen. We zijn erg blij met onze vaste klanten die trouw zijn aan onze zaak, maar ook die gunnen we een leuk
dagje shoppen. Dit betekent dat we andere winkels om ons heen keihard nodig hebben
om klanten te blijven trekken.’ De duidelijke keuze voor samenwerking met andere
ondernemingen werd vorige maand nog in daden omgezet toen dames- en herenmodezaak
ZJIM haar deuren opende in hartje Ulvenhout. Verrassend was dat de happening niet draaide om het succes van de familie Gimbrère of de huldiging van een 9e filiaal in het land. ‘Niet alleen wij, maar het héle dorp vierde feest’, reageert Jean-Charles verheugd. ‘Zo kun je elkaar als ondernemer op een geweldige manier versterken en stimuleren. Je bent samen sterk als je je als een eenheid profi leert.’ Vanuit deze gedachte hopen zij allen op
een succes voor de toekomst. Een klant uit Goirle liet bovendien vòòr de opening van ZJIM al weten dat ze ondanks de langere reistijd voortaan naar Ulvenhout rijdt vanwege de kwaliteit en bijbehorende gemakken van een kleinere stad. Over kwaliteit gesproken, daar weet Jean-Charles alles vanaf. Hij is degene die de kledingcollectie selecteert en ervoor zorgt dat die een jaar later in de winkel hangt. Denk aan merken als o.a. Hugo Boss, Boss Orange, Armani, Ralph Lauren en Marccain.
Eigenwijs
De drie kregen van huis uit al vroeg typische ‘ondernemersdingen’ mee en dan hebben we het niet alleen over ondernemersgenen. ‘Mensen en goederen’, klinkt het als een statement uit de mond van Jean-Charles. ‘Oftewel ga goed met je mensen om en zorg dat je product op orde is.’ Aurélie lacht en bevestigt: ‘Deze woorden leerden we al in de wieg. Die zitten er bij ons ingebakken.’ De 6e generatie is zich er goed van bewust dat hun ouders en voorouders de baan voor hen vrijmaakten. Dit jaar viert Gimbrère Mode zelfs haar 175 jarig bestaan, een enorme mijlpaal. ‘Hard werken en eerlijk zijn, dat deden onze voorgangers en dat doen wij nu ook’, verklaart Alexander de kerntaken van het vak. ‘We maken goed gebruik van de ruimte om creatief te zijn en écht te doen wat we denken dat we moeten doen. Hierbij trekken we ons daadwerkelijk weinig aan van wat anderen vinden. Toen we onze kleinere winkels sloten, vroeg menigeen zich af waar we mee bezig waren. Sommige weten het aan de jonge generatie waartoe wij behoren. Maar ook al kiezen we er eigenwijs voor om dingen nét iets anders aan te pakken, wij weten donders goed waar we mee bezig zijn.’