Hij wilde altijd al ondernemer worden, studeerde HTS Bedrijfskunde, programmeerde als student pc’s en computers en zocht daarna ook een baantje in die hoek. In afwachting van zijn diensttijd kreeg hij de gelegenheid om als docent-adviseur voor een bedrijf lezingen en trainingen over internet te geven. Zodoende legde hij al vroeg aan volle zalen uit wat een modem was. Nu is Alex Otten (41) mededirecteur van een full service internetbureau. En inmiddels is er behoorlijk veel veranderd in de branche.
Blauwdruk
‘Bouwden we vroeger alleen websites voor onze klanten, nu gaat het om zoveel meer’, vertelt hij. ‘We adviseren onze klanten anno nu ook hoe ze online succesvol kunnen zijn en dat is veel breder dan wat we voorheen deden. Allereerst pas je je dienstenpakket aan. Bestond dat vroeger uit website en hosting, nu presenteren we ons als een full service internetbureau. Om je heen zie je vanzelf dat bedrijven een bepaalde weg inslaan ofwel die bewuste trend volgen en dat daarmee de vraag van de klant anders wordt. Klanten hebben meer behoefte aan visie, aan strategie. Je maakt dan een nieuwe blauwdruk van je organisatie en zoekt daar de juiste mensen bij. De rol van webdesigner verandert in die van consultant interaction design en programmeurs worden aangevuld door medewerkers die de commerciële kant van het vak ook begrijpen.’
Inspirator
Of deze vertaalslag ook iets extra’s van hem als ondernemer vergt, vraag ik hem. Nee en ja is daarop zijn antwoord. Nee, omdat dit volgens hem nou net is waar ondernemen om draait: op tijd inzien dat je je koers moet verleggen. Niet inslapen, maar zorgen dat je scherp blijft. Volop in contact blijven met bestaande en nieuwe klanten. In zijn rol als business developer is hij dagelijks bezig met onderzoeken wat er in de markt speelt. Het bijhouden van literatuur, bezoeken van beurzen, in gesprek blijven met concullega ’s voorkomt volgens hem eveneens dat je met de luiken dicht gaat zitten. En ja, omdat hij niet te beroerd was aan zichzelf te schaven. ‘Als je van je mensen een vertaalslag verwacht, mag je zelf ook slagen maken’, vindt Otten die zich rond zijn 30e liet coachen om nog meer een inspirator voor zijn mensen te kunnen zijn. Zodanig dat zij het beste uit zichzelf zouden halen. ‘Dit heeft alleen maar positieve resultaten opgeleverd’, reflecteert hij. ‘Ik ontdekte dat ik als toenmalige dertiger lang niet alle wijsheid in pacht had. My way or the highway, passend bij die leeftijd, werkt niet. Ook ben ik me meer gaan verdiepen in andere mensen. Hun mening doet ertoe, wil je samen met hen bepaalde doelen bereiken. Als je mensen ruimte geeft, durven ze creatief te zijn en met eigen invullingen te komen.’
Goede energie
Zijn medewerkers moesten daar wel even aan wennen, want de gesprekken werden anders, de benadering persoonlijker. Zo grepen de professionals deze frisse wind op kantoor met beide handen aan en lieten hun talenten nog meer spreken. Jongere medewerkers echter, raakten lichtjes van hun apropos wanneer naar hun mening werd gevraagd in de veronderstelling dat er wel voor hen gedacht werd. ‘Je merkt dat zij zich vaak nog niet bewust zijn van hun kwaliteiten, soms zelfs bang zijn om een fout antwoord te geven. Maar foute antwoorden bestaan niet als je iemand om zíjn mening vraagt. Ik help mensen graag zichzelf te verbeteren door mijn kennis met ze te delen. Dat zij zich op alle vlakken blijven ontwikkelenen er samen met mij voor willen gaan, levert goede energie op.’
Ondernemerstips van Alex Otten:
-Geef medewerkers een doel
-Verzamel mensen om je heen die je sterker maken
-Werk in teams
-Betrek de klant bij je oplossingen
-De ander eerst