Parcel4me: Meer business met een ophaalpunt

Trots op uw webshop, maar minder blij met de bezorging van de bestelde pakketjes? Parcel4me bedacht een vernuftige ophaalbox die met een simpele applicatie geopend kan worden. Een pakketje ophalen waar men wil, wanneer men wil. Thuisblijven hoeft niet meer.


Uitgave: Sept-Okt 2014
Thema’s: Online winkelen Opslag & logistiek Pakketvervoer

Het idee bevindt zich nu nog in de ‘proof of concept’ fase, maar daar ging veel en grondig werk aan vooraf: contacten met logistieke partijen, intensief deskresearch en vooral het samen uitwerken van deze innovatieve oplossing. Het concept is zelfs even blijven liggen omdat de bedenkers vreesden dat de tijd nog niet rijp was. Maar wie vorige maand BOB Back to Business bij Auberge du Bonheur bezocht, heeft het zelf kunnen ervaren: met je eigen mobiel een kluisje bedienen. Vertaal dit nu naar een eigen ophaalpunt voor kleding, boeken, kleine elektronische apparatuur. Ophalen wanneer het jou uitkomt en de buren niet meer hoeven lastigvallen. Klinkt goed. 

Extra traffic
Zodra ik bij het bedrijf op Kraaiven arriveer, zie ik hem al staan: de blauwe stalen box met verschillende formaten kluisjes. Aan tafel vertellen de enthousiaste ondernemers hoe ze op dit idee kwamen. ‘E-commerce is booming en bestelvolumes blijven maar stijgen’, zegt Coen van Geijn (45), commercieel directeur. ‘Postbedrijven kunnen dat nauwelijks bijbenen en verspillen tijd aan gesloten deuren, briefjes schrijven en op en neer rijden. Dit tot grote ergernis van de consument die zijn pakket uiteindelijk zelf  ergens moet ophalen. Papieren post neemt af, papieren pakketten nemen toe. Eigenlijk kloppen de brievenbussen die we hebben niet meer.’ Coen wijst naar een Zweeds model brievenbuskastje dat op het kantoor staat. Met bovenin een gleuf en daaronder een grotere ruimte voor een pakket. ‘Uiteindelijk
is het duurzamer de infrastructuur voor pakketten te verbeteren’, zegt technisch directeur
Bart Sebregts (43). ‘Wij bieden oplossingen voor bij de voordeur van je huis of appartementencomplex, op het werk of onderweg, bijvoorbeeld bij een benzinestation of supermarkt. Consumenten die bij zo’n ophaalpunt hun pakketjes komen ophalen, schieten zo sneller jouw supermarkt in of tanken eerder bij jouw benzinestation. In samenwerking
met meerdere ondernemers kan jouw locatie een hotspot van klanten worden.’ 

Open systeem
Ik vraag hen of ze met hun idee DHL en UPS niet in het vaarwater zitten. Hierop schudden ze onmiddellijk hun hoofden. ‘Wij geloven zelfs in een partnership’, reageren ze. Consumenten willen niet vastzitten aan één leverancier. Zij willen een gunstig ophaalpunt kunnen kiezen, ongeacht wie daar levert. Toen sommige banken het mogelijk maakten om met hun bankpasje ook elders te pinnen was dat voor velen een opluchting. Wij geloven ook in zo’n open systeem. Ben je vervoerder, of je nou DHL of UPS heet, dan kun je bij ons afleveren.’ Van Geijn en Sebregts komen beide overigens niet uit de logistieke sector, al zou je dat misschien wel denken: ‘We zien dat als een voordeel’, stellen ze. ‘We denken geheel vanuit de consument en zitten niet vast aan bestaande structuren en marktproposities.’ 

Netwerk
Hoe werkt een pakketje ophalen op deze wijze eigenlijk? Simpel. Eerst maak je een account aan. Daarna bestel je in een webshop en kies je voor een Parcel4me punt. Met je telefoon of met de speciale app van Parcel4me op je smartphone kun je van het systeem gebruikmaken. In de app zie je een overzichtje van je bestellingen met verschillende statussen. Geeft de status aan dat de vervoerder het pakketje heeft afgeleverd bij een afhaalpunt, dan klik je het juiste pakketje aan om de kluis te openen. Je krijgt het nummer van de locker door en kiest voor OK. Klaar. Deze techniek is momenteel klaar voor gebruik, nu is het zaak om een stevig netwerk neer te zetten. ‘We hebben al met verschillende enthousiaste locatiehouders om de tafel gezeten’, leggen beide uit. ‘Die zien de waarde van
extra traffic op hun locatie. Maar we gaan ook graag in gesprek met webshops. Betere afleveropties in de webshops moeten voor meer omzet gaan zorgen. Uit onderzoek blijkt dat de consument meer online zou bestellen bij een zorgeloze levering.’ Overvijf jaar zijn deze pick-up points heel normaal in het huidige straatbeeld. In het buitenland is het al bewezen: in Duitsland taat een netwerk van 3000 punten. Als het aan beide heren ligt ziet dat netwerk er in Nederland er straks net wat anders uit. Naast het pleidooi voor een open systeem, gaat de innovatie met de app ervoor zorgen dater een veel fijnmaziger netwerk kan ontstaan, dichter bij de consument; indien gewenst tot bij de voordeur.

< Alle thema's