Q-promotions: Druk met Rock and Roll

Een enorme appel en peer beschilderd door Rob van Trier, wiens verfroller ook een bedrijfsauto heeft getransformeerd tot functioneel kunstobject. Langs ingelijste posters van stoere muziekfestivals, de trap op naar een open kantoorruimte. Jonge, frisse mensen, druk aan het werk. Alles ademt originaliteit met een creatieve vibe. De wat klassieke website van Q-promotions heeft mij duidelijk op het verkeerde been gezet.


Uitgave: Sept-Okt 2014
Thema’s: Direct Mail Drukwerk

Eigenaar Tommy Grein (37) beaamt direct dat de website van het bedrijf aan vernieuwing toe is. En heeft de daad al bij het woord gevoegd: een nieuwe site is in de maak. Tommy: ‘Het wordt meer 3-dimensionaal, zodat de klant gevoel krijgt bij het product dat hij wil kopen.’ Wat hetzelfde blijft is de ruimte die de klantbeoordeling inneemt. ‘Middels het onafhankelijke programma ‘klantenvertellen.nl’ worden onze klanten vrijblijvend verzocht een enquête in te vullen. Wij kunnen daar zelf geen invloed op uitoefenen, dus de cijfers die je op onze site ziet, zijn echt. Ook kritiek laten we staan als ook ons antwoord daarop, zodat andere klanten kunnen zien hoe wij er actief mee omgaan. Ons gemiddelde rapportcijfer is 8.7.’ 

Van E-bay tot Efteling
De directeur van Q-Promotions begon zijn carrière als bedrijfsleider van een Tilburgse discotheek, toen hij de Middelbare Detailhandel School na anderhalf jaar voor gezien hield. ‘Ik bestelde al het drukwerk voor de discotheek en kreeg zo de ervaring hoe belangrijk betrouwbare leveranciers zijn, die doen wat ze beloven en goed werk leveren voor een eerlijke prijs.’ Zijn adequate aanpak viel anderen op. ‘Al snel benaderden collega’s mij om ook voor hen het drukwerk te regelen. Zo ben ik in deze branche gerold.’ Inmiddels telt zijn bedrijf veertien medewerkers en is zijn klantenbestand indrukwekkend. Grein levert het  drukwerk voor bijvoorbeeld grote muziekfestivals in Nederland en voor veel nieuwe bioscoopfilms. Maar ook E-bay, Marktplaats, Jack’s Casino en De Efteling zijn trouwe klanten.

Prestige
‘Jack’s Casino telt in Nederland 50 vestigingen. Daarvoor leveren wij alle grafische uitingen. Posters, huis-aan-huis-folders, de roulette- en kraskaarten en zelfs de gouden wissellijsten waar het casino gebruik van maakt. Wij ontzorgen door hun voorraadbeheer te doen.’ Ieder product is letterlijk uniek. Bij sommige projecten gaat het Tommy eigenlijk meer om prestige dan omzet. ‘Een vaste relatie bestelde magazines. Mooi papier, full colour, met een speciale aanbiedingsflap in twee varianten. Voor de ene helft van de geadresseerden gold een andere kortingscoupon dan voor de tweede helft. Dat was natuurlijk de uitdaging van dit project. Geseald, geadresseerd en per post verstuurd naar 175.000 adressen. Het geeft een kick als zo’n project punctueel en naar ieders tevredenheid afgerond wordt.’ Grote orders bestaan er bij de gratie van kleine. De verschillende marges heb je nodig om de zaak draaiende te houden, legt hij uit. ‘La Trappe bestelde bijvoorbeeld via hun reclamebureau twintig stuks A5 kaarten. Die opdracht doen wij ook en in die afwisseling ligt denk ik onze kracht.’ Omdat Q-Promotions werkt met eigen chauffeurs en auto’s is het mogelijk om ‘anytime’ heel snel te leveren. Tommy kan de chauffeurs middels een tracking systeem volgen en weet dus precies wanneer zijn klant het drukwerk mag verwachten. 

Naar Decibel
Tommy laat mij het wagenpark van zijn onderneming zien. ‘Autobelettering doen wij ook. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid om enorme objecten te bedrukken. Een spandoek van 100 bij 100 meter of signing voor een luchtballon vormen geen probleem.’ Opvallend is de kunstzinnige bedrijfsauto. ‘Rob van Trier is een bevriend kunstenaar en klant bij ons. Hij ging aan de slag met schuursponsjes en maakte daarmee een gloednieuwe bus helemaal kaal. Vervolgens ging hij met dertien liter lak aan de slag. Op het dak zie je een vogel die drukwerk poept. Met deze bus hebben we altijd veel bekijks.’ Persoonlijk contact met zijn klanten vindt Tommy belangrijk, maar: ‘Ik vind mensen aardig om wie ze zijn, ben oprecht geïnteresseerd en drink geen pilsje met iemand om hem iets te verkopen.’ Hij nodigde dit jaar voor de tweede keer 40 relaties uit om mee te gaan naar festival Decibel. Een snoeihard muziekfestijn dat jaarlijks 60.000 bezoekers trekt. ‘We stonden te genieten op het relatiedeck en keken uit over de spectaculaire show. Iedereen wil volgend jaar weer.’ 

Andere kant
Met zijn vrouw, twee kleine kinderen, drie Duitse doggen en een Franse bulldog woont Tommy in de bossen van Loon op Zand. Lekker rustig. De man die, weliswaar creatief en losjes ogend, stevig de touwtjes van zijn bedrijf in handen houdt, heeft een gevoelige kant. ‘Ik ben in contact gekomen met Villa Pardoes en het Ronald Mac Donald Huis in Tilburg. Daar werken mensen die elke dag een hoop ellende zien en hun stinkende best doen voor anderen. Ik lever hen voor een bepaald bedrag gratis drukwerk, zodat ze hun instelling kunnen promoten voor sponsorwerving en het geld wat ze daarmee besparen aan iets anders uit kunnen geven.’

< Alle thema's